Een albumhoes is een middel om de verkoop van een album te bevorderen. Bij het bedenken van de albumhoes zijn ontwerpkeuzes dus onder andere gericht op het verleiden van een mogelijke koper. De ontwerper is strategisch bezig, want hij moet zich afvragen hoe hij de klant met tekst en beeld net dat laatste overtuigende zetje naar de kassa geeft.

Waar is die klant naar op zoek? Is hij op zoek naar het abstracte klinkende materiaal? Ik denk van niet. Ik denk dat de koper meestal op zoek is naar een artiest waar hij fan van kan zijn; een rolmodel om zich mee te identificeren. Voor fans zijn de ideeën die de artiest via zijn muziek uitdraagt zeker zo belangrijk. Het visualiseren van de artiest en zijn identiteit als merk bevordert dan waarschijnlijk de verkoop. Op veel hoezen zie je dan ook de artiest of een representatie van zijn opvattingen. De artiest en zijn opvattingen kunnen ook zo gerepresenteerd worden, dat ze beter aansluiten bij het beeld (imago) dat de mensen van een artiest hebben.

Met dit in gedachten vroeg ik me af of het ook anders zou kunnen? Zou er een manier zijn om het klinkende materiaal te representeren? Als antwoord op die vraag heb ik een systeem ontworpen, waarmee muziekstukken objectief en visueel samengevat kunnen worden, om ze onderling te vergelijken. Een klant kan zo van nieuwe albums zien hoe waarschijnlijk hij ze mooi vindt. De klant wordt dan overtuigd door hem visueel de weg te wijzen.

Zie ook mijn eindexamenscriptie over visuele representatie van muziek (afhankelijk van je internetverbinding kan het even duren voordat het document gedownload is).

Ik heb een boek gemaakt waarin ik het systeem uitleg en 20 voorbeelden geef om onderling te vergelijken. Daarnaast heb ik een kleine affiche gemaakt met het systeem, die opgevouwen een boekje vormt en voorin een jewelcase past. Op de voorkant is de visuele samenvatting van de muziek (één song) te zien.