Het Millenniumdoelen-spel heb ik ontwikkeld om aandacht te genereren voor de millenniumdoelen en als leermiddel voor leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. In 2000 hebben 189 lidstaten van de Verenigde Naties acht doelen vastgesteld die een einde moeten maken aan extreme armoede, ongelijkheid, ziekte en honger in de wereld. Met het spel stimuleer je kennisuitwisseling, discussie en meningsvorming met betrekking tot de millenniumdoelen. Hoe werkt het?
De klas wordt ingedeeld in groepjes van ongeveer 4 leerlingen en elk groepje krijgt een spelbord. Dit spelbord is een conflict-matrix van rijen en kolommen. Boven de kolommen staan de bronnen van welvaart (geld, water, voedsel, gezondheidszorg, onderwijs en werk), links van de rijen mogelijke oorzaken van het gebrek aan die bronnen (bijvoorbeeld oorlog). Verder krijgen de leerlingen vierkante kaartjes die ze op de “juiste” plek in de matrix moeten leggen.
Op elk kaartje staat een visueel neologisme, een nieuw prikkelend beeld dat vraagt om door de leerlingen geïnterpreteerd te worden. De context “millenniumdoelen” stuurt die interpretatie natuurlijk. Hieronder zie je een aantal voorbeelden.