Domitia | Wijnetiket voor Delizioso

Wijn is volgens mij een beleving. We proeven een verhaal. Vandaar dat het ontwerp van het wijn-etiket gebaseerd is op een verhaal; een verhaal dat je kunt vertellen. De naam Delizioso (opdrachtgever) belooft Italiaanse delicatessen. Maar de wijn is Frans; vandaar de Gallo-Romaanse insteek.

De naam op het etiket verwijst naar de Via Domitia. De Via Domitia was de eerste heirbaan of leger-weg die door de Romeinen in 118 voor Christus op bevel van de proconsul Gnaeus Domitius Abhenobarbus in Gallië werd aangelegd. De weg verbond Italië met Spanje en liep over het domein waar deze wijn vandaan komt.

Via Domitia | Thomas Miles

Via Domitia | Daniel Villafruela

Het gebruikte lettertype heet Centaur. Het werd ontworpen door Bruce Rogers in 1914 op basis van een Renaissance lettertype dat weer ontworpen werd door de Fransman Nicolas Jenson (1420-1480). Nicolas Jenson leefde en werkte in Frankrijk en Venetie. Je zou kunnen zeggen dat het een Gallo-Romaanse revival is. Het is een exquisiet lettertype.

Oorspronkelijk was het idee om kleuren te gebruiken naar de kleder-dracht van het Romeinse leger: rood, zilver, goud en zwart. Het etiket moest natuurlijk passsen bij de kleur van de rosé, de witte én de rode wijn. Één kleur moest donker genoeg zijn om contrastrijke letters mee te maken. De combinatie zwart – goud op wit papier met een zwarte huls bleek de meest evenwichtige.

Hoewel de vorm van een wijnrank uitnodigde tot een langdurig visueel experiment, viel de keuze uiteindelijk toch op een ander beeld. De wijnrank vertelt tenslotte niets nieuws. De weg met de cipres in goud daarentegen verwijst naar het rijke verleden van de Via Domitia.

Natuurlijk moets er op het etiket ook nog praktische en van overheidswege verplichte informatie komen (oriëntatie): druif, jaar, wijnstreek, land van herkomst, geschatte hoeveelheid in centiliter, volumepercentage alcohol en het al of niet bevatten van sulfiet.