Opdracht
Brigitte Young is voedingscoach, bedenker van Eetdagboek.nu en helpt met haar bedrijf B-Young, mensen met het bereiken van hun ideale gewicht door een gezonder eetpatroon. Brigitte is zelf erg creatief en is een van die klanten die graag zelf actief betrokken is bij het proces.

Visuele Identiteit
Brigitte vroeg me samen met haar te kijken naar haar huisstijl. Ik heb eerst zelf onderzocht waar ik tegenaan liep, als ik diverse zaken zou moeten ontwerpen. Vervolgens hebben we samen met een paar kleine, eenvoudige (maar wel cruciale) aanpassingen de het systeem achter de “huisstijl “aangescherpt”.

Lettertypes
Bij het aanscherpen van de huisstijl heb ik Brigitte geadviseerd één lettertype te kiezen en dat overal consequent te gebruiken. We hebben gekozen voor Ubuntu. Door het gebruik te beperken tot light en bold, blijft de typografie rustig.

Kleurenpallet
Het uitgangspunt voor het kleurenpallet was het al bestaande beeldmerk van B-Young. Hierin zitten de kleuren fuchsia, rood, oranje en donker grijs. Omdat een logo ook in grijstonen moet werken, hebben ik voor elk van de 3 kleuren een grijstoon gezocht. Op die manier kan het logo ook in zwart wit gebruikt worden. Bovendien heb ik voor elke kleur de RAL, PMS, CMYK en RGB waarden bepaald. Op die manier kunnen de kleuren zo consistent mogelijk gehouden worden.

Beeldmerk
Een logo of beeldmerk aanpassen raad ik het liefste af. Alle tijd, geld en energie die je hebt geïnvesteerd in bekendheid, moet je niet zomaar overboord gooien. Toch moest er een probleem met het beeldmerk van B-Young opgelost worden. Bij voorkeur wordt het beeldmerk op een witte achtergrond geplaatst, maar dit zal niet altijd mogelijk zijn. In de afbeelding zie je in de bovenste rij dat steeds een deel van het logo wegvalt tegen een gekleurde achtergrond (bij de grijze achtergrond is dit effect nihil). Om dit op te lossen heb ik een witte rand om het beeldmerk geïntroduceerd; net zo dik als de witte rand om de y in het beeldmerk. Dit is eigenlijk de eenvoudigste manier om het logo van elke achtergrond te isoleren.

Visitekaartjes

Content Marketing
Content marketing wordt steeds belangrijker. Ondernemers beginnen vaak enthousiast te bloggen, omdat ze graag zichtbaar worden met het delen van tips and tricks. Maar in de waan van de dag komt er vaak al snel de klad in. Brigitte is zeer actief met contentmarketing, vooral op Facebook, omdat daar haar doelgroep zit. Ook zij vindt het lastig om een continue stroom van content te genereren. 

Om haar hiermee te helpen, heb ik samen met haar een nieuw concept bedacht. Op basis van het concept, ben ik afbeeldingen gaan maken, die Brigitte weer input gaven voor nieuwe blog-onderwerpen. Andersom gaven de nieuwe blog-onderwerpen mij weer input voor nieuwe afbeeldingen. Zo kwamen we tot 12 x 5 = 60 krachtige reclame afbeeldingen. De blogs kun je ook volgen op haar bedrijfspagina op facebook.