Zorg dat ze je makkelijk kunnen leren (her-)kennen

Herkenbaarheid #5 — Je doelgroep leert je makkelijk kennen

Je bent bekent als je je hoofd overal zo vaak hebt laten zien, dat ze je herkennen. Het probleem is natuurlijk dat je niet altijd overal kan/wil zijn (ik in ieder geval niet). Ondernemingen en ondernemers laten zich daarom vertegenwoordigen door visuele uitingen. Zodra je strategisch gaat nadenken over je visuele uitingen, noem je het huisstijl.

Huisstijl is het optimistische plan dat je bedenkt om tot een samenhangend en consequent geheel aan visuele uitingen voor je organisatie te komen. Hoe consequenter je bent, hoe makkelijker ze je leren kennen. Coolblue heeft voor zover ik weet nog geen vliegtuig, maar huisstijl-technisch kun je je wel voorstellen hoe dat eruit moet zien. Dat is huisstijl in een notendop. Door in een huisstijlgids nauwkeurig vast te leggen hoe alle uitingen er precies uit moeten zien, heb je een handvat om je huisstijl streng te bewaken.

De meeste uitingen worden pas later ontwikkeld; ná die voortvarende start. Elk nieuwe uiting stelt zo haar eigen eisen, dus een huisstijl moet het natuurlijk wel toelaten om consequent te zijn. Zo kan je huisstijl nu op je visitekaartje en website goed werken, maar blijkt het zich over vijf jaar totaal niet lenen voor een jaarverslag. Pas dan blijkt hoeveel ervaring nodig is voor het maken van een goede huisstijl.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©