Zorg dat klanten bij je willen horen

Herkenbaarheid #4 — Je doelgroep herkent een trendsetter in jou

Herkenbaarheid gaat soms ook over het vermogen een trend te zetten. Klanten herkennen dan in jou wat zij zouden willen zijn. Jij bent een trendsetter en ze willen je volgen. Dat klinkt allemaal heel theoretisch, maar dat hoeft het niet te zijn. Stel je doelgroep bestaat uit milieubewuste mensen, druk je uitingen dan bijvoorbeeld op gerecycled papier.

De drang om tot een groep te behoren kan zo groot zijn, dat mensen individuele kenmerken opgeven en vervangen met groepskenmerken. Apple krijgt het voor elkaar dat klanten zich met Apple identificeren en graag laten zien dat ze lid zijn van de groep Apple fanatics. Moeilijk, maar dus niet onmogelijk.

Je kunt je huisstijl het beste zo tijdloos mogelijk maken. Daarnaast moet er soms ook wel ruimte zijn om visuele trends te verwerken. In de modebranche is dit bijvoorbeeld belangrijk, maar in de advocatuur niet of nauwelijks.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©