Visuele uitingen: wat doe je zelf, wat besteed je uit?

Authenticiteit #6 — Weten wat je zelf kunt doen

In mijn vorige blogs schreef ik dat authentieke zichtbaarheid ontstaat door zelf te tekenen (desnoods overtrekken), zelf kiekjes te maken, zelf te handletteren en een eigen manier te ontdekken om zelf tot visuals te komen.

Het zou kunnen dat dit soort bezigheden niet je ding zijn. Dan toch zelf tekenen is niet authentiek, maar zelfkwellerij. En wij kunnen dat zien, dus doe ons een lol, wees jezelf en zoek het alternatief dat bij je past.

Of besteed het uit. Want moet je echt alles zelf doen? Natuurlijk niet! Wat je in de gaten moet houden is het evenwicht tussen authenticiteit en professionaliteit. Dat betekent weten wat je zelf kán doen en weten wat je moet uitbesteden. Je ziet het ook bij die talentenshows: mensen die werkelijk geloven dat ze kunnen zingen. Zo kun je gerust een tekening maken voor bij je blog en laat je je logo misschien over aan de professional.

Tenslotte kun je je visuals ook voorleggen aan een professional. Als je open staat voor kritiek, kun je behalve veel leren, ook heel authentiek zijn met de zekerheid dat het ook professioneel genoeg is.

Voorlopig is dit de laatste blog over authenticiteit. De volgende zes zullen gaan over herkenbaar naar buiten treden.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©