Skip to main content

Herkenbaarheid #1 — Je doelgroep herkent je als lid van een branche

Herkenbaar zijn betekent dat je voldoet aan een verwachtingspatroon. We verwachten van jou als ondernemer een uitstraling, die enigszins overeenkomt met wat we van andere ondernemerss in jouw branche gewend zijn.

Om de wereld om ons heen overzichtelijk te maken, stoppen we ondernermers zoals jij graag in een groep op basis van duidelijke kenmerken. Herkenbaar wil dan zeggen, dat er in ons hoofd al een groep bestaat, waar we jou aan toe kunnen voegen. We zien dat je een advocaat, ict-er of tuinman bent. Dus als je advocaat bent, dan moet jouw huisstijl (visuele identiteit) overeenkomsten hebben, met de huisstijl van andere advocaten. Want dat zorgt dat potentiële klanten en ambassadeurs jou in het juiste vakje plaatsen.

Door bepaalde kenmerken van jouw concurrenten over te nemen, ontleen je als het ware reputatie die zij hebben opgebouwd. Het spreekt voor zich dat je beter je eigen koers kunt varen, als die reputatie slecht is. Maar normaal gesproken kom je betrouwbaarder en professioneler over, als je een beetje lijkt op wat je klanten al kennen.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! <a href=”http://beeldzaam.nl/#diensten”>Wil je meer weten? Klik dan hier!</a>