Herkenbaarheid #5 — Je doelgroep leert je makkelijk kennen
Je bent bekent als je je hoofd overal zo vaak hebt laten zien, dat ze je herkennen. Het probleem is natuurlijk dat je niet altijd overal kan/wil zijn (ik in ieder geval niet). Ondernemingen en ondernemers laten zich daarom vertegenwoordigen door visuele uitingen. Zodra je strategisch gaat nadenken over je visuele uitingen, noem je het huisstijl.
Huisstijl is het optimistische plan dat je bedenkt om tot een samenhangend en consequent geheel aan visuele uitingen voor je organisatie te komen. Hoe consequenter je bent, hoe makkelijker ze je leren kennen. Coolblue heeft voor zover ik weet nog geen vliegtuig, maar huisstijl-technisch kun je je wel voorstellen hoe dat eruit moet zien. Dat is huisstijl in een notendop. Door in een huisstijlgids nauwkeurig vast te leggen hoe alle uitingen er precies uit moeten zien, heb je een handvat om je huisstijl streng te bewaken.
De meeste uitingen worden pas later ontwikkeld; ná die voortvarende start. Elk nieuwe uiting stelt zo haar eigen eisen, dus een huisstijl moet het natuurlijk wel toelaten om consequent te zijn. Zo kan je huisstijl nu op je visitekaartje en website goed werken, maar blijkt het zich over vijf jaar totaal niet lenen voor een jaarverslag. Pas dan blijkt hoeveel ervaring nodig is voor het maken van een goede huisstijl.
Vond je deze post verhelderend? Wil je meer weten? Klik dan hier!