Overtrekken is authentieker dan je misschien denkt

By 11 oktober 2016 oktober 23rd, 2018 Blogteksten, Huisstijl, Visuele authenticiteit

Authenticiteit #4 — Overtrekken

Je hoeft niet per se te kunnen tekenen. Overtrekken mag ook. Echt waar. Ik heb ontdekt dat niemand je een bekeuring komt geven. Ook overtrekken doet iedereen op z’n eigen manier, dus is het authentiek. Zo kun je bijvoorbeeld eerst een tekst printen en die dan overtrekken. Dat ziet er te gek uit!

Om over te trekken, gebruik ik een lichttafeltje dat ik ooit heb geadopteerd. Ze gingen het weggooien. Echt niet. Ik heb het helemaal opgeknapt en op het kamertje gezet dat we gekscherend “de repro” noemen.

Een lichtbak werkt ook goed. Je kunt er een kopen of zelf maken. Vanwege de LED technologie zijn er tegenwoordig fantastische ultradunne lichtbakken te krijgen in A4 en A3 formaat.

In nood kun je eventueel overtrekken op calco (melkwit halftransparant overtrekpapier) dat je met schilderstape op het raam plakt. En soms kan carbonpapier uitkomst bieden.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©