Opdracht
Christa van der Wel heeft mij de opdracht gegeven een visuele identiteit te ontwikkelen voor haar nieuwe onderneming met de naam Nieuwe Wegen. Nieuwe Wegen is in feite de belofte van deze onderneming. Nieuwe Wegen is gelieerd aan HR Helden.

Waarom Nieuwe Wegen?
Er zijn veel mensen die niet gelukkig zijn in hun baan. Dit is niet goed voor de werknemer, niet goed voor zijn collega’s en niet goed voor het bedrijf. Nieuwe Wegen gelooft dat er voor iedereen werk is waar hij gelukkig van wordt en helpt (bedrijven met) door het coachen van werknemers die vastgeroest zitten, een andere richting op willen, geconfronteerd worden door een reorganisatie (ontslag) of voor zichzelf willen beginnen. Voor bedrijven betekent dit de meest gemotiveerde medewerker op de juiste plek (win-win) of hulp bij een outplacement traject naar een nieuwe job die wel past. Voor de coachee betekent dit een baan waarin hij zin heeft, waarvan hij energie krijgt, waarbij hij zijn talenten maximaal kan inzetten en waardoor hij gelukkig is. Hij heeft de regie over zijn (werkzame) leven.

Hoe doet Nieuwe Wegen dat?
Nieuwe Wegen heeft een uniek en fris programma. Nieuwe Wegen laat het de coachee zelf ontdekken en zelf actie nemen. In het programma laat Nieuwe Wegen de coachee zelf zijn talenten, drijfveren en voorkeuren ontdekken en van daaruit zelf een concreet plan maken voor de volgende loopbaanstap.

Wat doet Nieuwe Wegen dan?
Nieuwe Wegen doet aan loopbaancoaching in opdracht van de coachee zelf of van bedrijven.

Hoe onderscheidt Nieuwe Wegen zich?
Andere coachingsburo’s benaderen het vaak te serieus, saai en zakelijk. Er wordt niet gedacht in mogelijkheden maar in gebaande paden en standaard trajecten die in beton lijken gegoten. Nieuwe Wegen belooft een frissere methode. Het uitgangspunt is “waar wordt ik gelukkig van” en “hoe kan ik mijn talenten maximaal benutten” in plaats van “werken om je hypotheek te betalen”.

Concept & Gids
Voor het concept heb ik me laten inspireren door het archetype van de ontdekkingsreiziger. Denk hierbij aan mensen zoals Abel Tasman en David Livingstone. De ontdekkingsreiziger is een held die zich aangetrokken voelt door de kansen en mogelijkheden van het onbekende, die gevaren trotseert en mogelijke problemen oplost. Een loopbaan is op te vatten als een ontdekkingsreis door onbekend gebied. Soms verloopt de reis voorspoedig, dan weer met tegenslag. Bergen, rivieren, dichte bossen en kliffen kunnen gezien worden als uitdagingen en er zijn gebieden die de moeite waard zijn om een tijd te blijven. Zo wordt langzaam de rugzak gevuld met kennis en vaardigheden. Soms laten we hij zich verleiden te lang op een plek te blijven, vast te roesten, zelfs als de omstandigheden steeds minder aantrekkelijk worden. Weten dat hij niet gelukkig is, voelt — alle kansen ten spijt — soms veiliger dan het risicovolle onbekende. Soms beseft hij niet dat hij in feite omringd is met Nieuwe Wegen. Nieuwe Wegen helpt de coachee zich weer te herinneren waar het allemaal om begonnen is en brengt de ontdekkingsreiziger weer tot leven. Door zijn hart te volgen en een nieuwe stip op de horizon te zetten, kom hij waar hij wezen wilt. Dit idee is gevisualiseerd in het beeldmerk.

Kleuren
Het visuele identiteit systeem van Nieuwe Wegen kent twee elementaire kleuren zwart en oranje (PMS 2011). De kleur oranje is gekozen om kernwaarden als plezier, humor, optimisme, creativiteit, enthousiasme, dynamiek, (nieuwe) energie, kracht, zelfvertrouwen, warmte en vrolijkheid te communiceren. Zwart straalt pragmatisme, eenvoud en daadkracht uit. Daarnaast kan binnen het systeem gebruik gemaakt worden van de supplementaire kleuren camel (PMS 7500), een kleur die ook terugkomt in de landkaart als versierend element, greige (PMS 7531), bruin (PMS 7533), grijs en licht mintgroen (PMS 5797).

Lettertypes en Typografie
Voor her woordmerk, slogans en titels maakt Nieuwe Wegen gebruik van Amatic Bold. Amatic Bold is een script dat in 2012 ontworpen is door Vernon Adams van Principal Design. Het is een populair script dat een zekere avontuurlijke vrijheid uitstraalt. Amatic Bold is een open licence font. Voor informatie zoals contact- en bedrijfsgegevens, maakt Nieuwe Wegen gebruik van (Microsoft) Courier New. Ik associeer Courier (New) met de ontdekkingsreiziger die op een typemachine verslag doet van zijn verkenningstochten door onbekend koloniaal Afrika; of in ieder geval met de verslaggever uit koloniaal 1850 die op zo”n machine het nieuws op papier typte. Die associatie klopt strikt genomen niet, want de eerste commerci√´le typemachine rolde pas van de band in 1873, hetzelfde jaar waarin Livingstone stierf. Pas in 1956 kwam IBM met het propotionele lettertype (mono-spaced) Courier. En Courier New is een variant van dit lettertype uit 2004 door Microsoft. Desondanks heb ik ervoor gekozen identiteit te ontlenen aan dit lettertype. Voor broodtekst vonden we Courier New niet leesbaar genoeg. Uit praktische overwegingen is gekozen voor Oswald, omdat dit lettertype ook door HR Helden wordt gebruikt. Als schreefloze letter komt deze vrij zakelijk en neutraal over, zeker in relatie tot Amatic Bold en Courier New.

Logo: beeldmerk en woordmerk
Het logo bestaat uit het woordmerk ‚”Nieuwe Wegen” en is gezet in Amatic Bold. Het beeldmerk staat altijd tussen ‚”Nieuwe” en ‚”Wegen”, maar kan eventueel los gebruikt worden. Het beeld stelt een kompas voor met de wijzer naar een hart op de plaats waar normaal de N van ‚”noord” staat. Dit is “n manier om te visualiseren dat de coachee zijn hart moet volgen. Ik heb geprobeerd het beeldmerk zo vorm te geven, dat het past bij de stijl van dit lettertype.

Slogan
Ook de slogan is gezet in Amatic Bold. De slogan kan los van het logo √≥f onder het logo gebruikt worden. Naar behoefte mag de slogan onder het logo even breed als het logo of smaller dan het logo voorkomen, en in laatste geval links- of rechtslijnend. De slogan is officieel “Werk waar je gelukkig van wordt”, maar andere slogans zoals “Volg je hart” zijn afhankelijk van de context ook mogelijk.

Basis illustratie: fantasiekaart
Het idee van de ontdekkingsreiziger heb ik gevisualiseerd met een landkaart die als versierend element binnen het visuele identiteit systeem gebruikt kan worden. De coachee zou een landkaart van zijn eigen loopbaangeschiedenis kunnen maken en zich daarna een nieuwe route kunnen voorstellen.

Basis foto’s
Voor Nieuwe Wegen heb ik een klein aantal basis foto’s gekozen. Keuzecriteria hierbij zijn dat een foto goed past bij het gekozen kleurenpallet, een vrolijke en positieve zakelijke persoon uitstraalt in een frisse inspirerende omgeving.

Drukwerk
Visitekaartjes, briefpapier (Word .docx), enveloppen en stickers.

Promotionele artikelen
Pennen, notitieboekjes, mokken, iphone hoesje en muismatten.

Website
Zie nieuwe-wegen.nl.

Sociale Media
Facebook- en Linkedin-pagina.