Opdracht
Als ouderen in zorginstellingen vaker hun kamertje kunnen verlaten om erop uit te gaan, voelen ze zich vrolijker en blijven ze gezonder. Omdat Robbert Dammers een passie heeft voor mobiliteit, zag hij een oplossing in het leasen van golfkarretjes aan particuliere zorginstellingen onder de naam Memmo. Memmo staat voor ”Meer Met Mobiliteit”. Voor deze onderneming vroeg hij mij een visuele identiteit te creëeren. Belangrijk voor Memmo zijn efficiency, veiligheid en comfort.

Visueel Identiteits Systeem

Kleuren
De visuele identiteit van Memmo maakt gebruik van de kleuren groen (voor de waarden veiligheid, gezondheid en natuur), donkerblauw (voor betrouwbaarheid, stabiliteit en efficiency) en lichtblauw (voor vrijheid).

Kleur management
De kleurcodes voor verf (RAL), voor inkt (PMS), voor full color (CMYK) en voor monitor (RGB) zijn met zorg gekozen, zodat het kleurverschil minimaal is. Daarom is het nu makkelijk de kleuren consistent in heel de huisstijl door te voeren. De verhouding waarin de kleuren moeten terugkomen is goed te zien in de taartdiagram. Als achtergrondkleur moet zoveel mogelijk gekozen worden voor donkerblauw of wit.

Lettertype
Ik heb gekozen voor Titillium Web dat is ontworpen door verschillende typografen van Principal Design. Google stelt Titillium gratis beschikbaar onder een Open Font Licentie, in de gewichten thin, light, regular, semi-bold, bold en black als niet-cursief en cursief. De Open Font Licentie maakt het ook makkelijker (lees goedkoper), om het lettertype zowel in print en drukwerk als op het beeldscherm te gebruiken. En dit zorgt voor consistentie.

Ik geef er de voorkeur aan alleen gebruik te maken van regular en bold. Hierdoor ontstaat er visueel meer overeenkomst tussen de verschillende huisstijl items.

Logo
Het logo moet natuurlijk de waarden uitstralen van Memmo. De pijl die ontstaat in de open ruimte tussen de E en de M geeft natuurlijk mobiliteit weer. Bovendien is de Memmo (zo heet het karretje) electrisch aangedreven, wat terugkomt als een stekkervorm aan het begin van de pijl, tussen de streepjes van de E.

Versiering
Soms is het leuk om een decoratief element te hebben. In het geval van Memmo heb ik een lichtgrijs patroon gemaakt van het logo. Zo kan de binnenkant van een enveloppe of de binnenkant van een map met dit patroon bedrukt worden.

Huisstijl items
Het identiteit systeem is eenvoudig, flexibel en krachtig: visitekaartjes, briefpapier, enveloppen en offertemappen.

Belettering Memmo
Het logo is effectief op de memmo.

Site
Ik heb ook de site gebouwd. De introductiefilm is een overtuigend middel (door Robbert zelf gemaakt met een drone). De tekst is geschreven in samenwerking met Amazone Communicatie. De pictogrammen en foto’ zijn door mij gemaakt.