Beeldtaal ontwerper?

By 22 maart 2015 oktober 23rd, 2018 Blogteksten, Visuele Retorica

Ik zeg tegenwoordig dat ik beeldtaal ontwerper ben. Als beeldtaal ontwerper maak ik ideeën zichtbaar. Ik visualiseer mijn gedachten of de gedachten van mijn opdrachtgever. Je kunt het vergelijken met schrijven, maar dan niet met woorden, maar met beeld. Want beeld kun je gebruiken als taal, zolang je maar weet hoe anderen een beeld interpreteren. Je kunt het ook zien als een vorm van vertalen. Want we denken vaak in woorden. En mijn opdrachtgevers delen hun ideeën verbaal met mij. Als beeldtaal ontwerper vertaal ik dan gesproken of geschreven taal naar beeld. ik ben een taal visualiser, een beeldtaalschrijver of een beeldtaaltolk.

Waarom geen grafisch vormgever? Omdat ik vind dat vormgeven met name gaat over stijl of esthetiek en minder over (communicatieve) functie. Wat mij betreft staat vormgeving in dienst van de communicatieve functie. Ik vind Helvetica een erg mooi lettertype, maar zou het ongepast vinden om identiteit voor een ambachtelijke bakkerij te communiceren. Vormgeving is slechts een onderdeel van beeldtaal ontwerp. Vergelijk het met tien verschillende soorten kranen: allemaal dezelfde functie, maar ieder een andere vorm.

Waarom geen grafisch ontwerp? Ontwerp is prima, maar grafisch doet mij te veel denken aan schrijven (of drukken) met inkt op het medium papier. Beeldtaal gebruik je om visueel te communiceren en omdat alle dragers van beeldtaal zelf ook zichtbaar zijn, hebben ze invloed op de communicatie. De keuze van het medium (papier, scherm, het T-shirt van mijn zus in Pakistan etc.) is dus een integraal onderdeel van het beeldtaal ontwerp.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©

Leave a Reply