Authenticiteit door op een eigen manier plaatjes te maken

Authenticiteit #5 — Eigen manier

Daar zat ik dan: mijn eerste les visualisatie en ik moest iets gaan natekenen met potlood. Ik vond het wel leuk, maar zonder ervaring twijfelde ik of het me zou lukken. En hoe begin je dan? Door het te doen!

Wat ook helpt is een bezoekje aan een winkel in kunstenaarsbenodigdheden. Het kan je enorm inspireren. Probeer eens te werken met verschillende middelen: potlood, viltstift, acrylstift, acrylverf, olieverf, inkt, krijt, aquarelverf, textielverf of glasverf. Werk ook met diverse dragers en materialen: papier (in diverse diktes, kleuren, bedrukkingen etc. te krijgen), karton, katoen, jute, plastic, rubber, touw (voor letters!). Probeer uit en vind iets wat bij je past.

Het is namelijk zo dat je moet ontdekken welke middelen bij je passen. Ik werk bijvoorbeeld liever met acryl dan met olieverf, hou van potlood maar niet van houtskool en ben ook dol op fineliners. In een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden, zoals bijvoorbeeld van beek art supplies (http://www.vanbeekart.nl) kun je diverse mogelijkheden vinden.

Laat je niet weerhouden om middelen oneigenlijk te gebruiken. Gebruik je fantasie en versterk daarmee nog meer je authenticiteit.

  1. Maak handlettering met tandpasta (leuk voor een tandarts).
  2. Print het alfabet een paar keer uit. Scheur de letters los (niet te netjes en niet te slordig) en leg je tekst.
  3. Teken en schrijf in het zand.
  4. Knip silhouetten uit allerlei materialen en maak hier een compositie van.
  5. Schrijf tekst met letters gelegd van takjes, of knip vormen uit boombladeren.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©