Herkenbaarheid #3 — Je doelgroep voelt zich thuis als ze zichzelf in jou herkent
Herkenbaar zijn betekent ook, dat je het vermogen hebt om potentiële klanten en ambassadeurs zich bij je thuis te laten voelen. Mensen (klanten) hebben de behoefte om tot zich te verbinden met anderen. Ze voelen zich aangetrokken tot wat ze herkennen als iets van zichzelf of iets wat ze hebben leren (her-)kennen door herhaling.
Als ondernemer wil je dat je klant zich bij je thuis voelt, omdat hij zich dan wil verbinden. Het snelst maak je verbinding met je klant, door te zoeken naar overeenkomsten. Dan ben je likeable. Ben je beide wijnliefhebber, dan kan dat het ijs breken. Dat geldt ook voor visuele kenmerken en je huisstijl. Dus laat de visuele kenmerken van je klant terugkomen in je huisstijl.
Hoe vertaalt zich dat in huisstijl? Als je doelgroep uit stoere mannen met Harley’s bestaat, lijkt me een huisstijl in roze met een dun script als letter niet zo handig. Ik denk dan aan staal en leer, benzine, zwart, bruin, blauw, zilver en een zwaar lettertype.
Vond je deze post verhelderend? Wil je meer weten? Klik dan hier! Vanavond sta ik met een stand op de startersdag in De Gruyterfabriek Den Bosch. Delen = lief 🙂