Herkenbaarheid #2 — Je doelgroep kan je snel leren kennen als uniek binnen je branche
Beantwoorden aan het verwachtingspatroon is overzichtelijk, maar ook wat sufjes. Om op te vallen, moet je daarom ook weer niet té veel lijken op concurrenten. In deze betekenis is herkenbaarheid het tegenovergestelde van onderscheidend vermogen.
Ook moet je oppassen niet als een naäper gezien te worden. Je moet dus positief anders zijn. Door met nieuwe of andere kenmerken af te wijken van de kenmerken die jouw concurrenten delen, val je op.
Ben je té gelijk aan je concurrenten, dan vindt iedereen je veilig (=betrouwbaar) en saai. Ben je té anders of té vernieuwend, dan wordt iedereen zenuwachtig en vinden ze je onbetrouwbaar, onprofessioneel of zelfs irritant. Het gaat er dus om dat je de juiste balans vindt.
Vond je deze post verhelderend? Wil je meer weten? Klik dan hier! 15 november aanstaande sta ik met een stand op de startersdag in De Gruyterfabriek Den Bosch. Delen = lief 🙂