Visuele Identiteit — Antwoord op 5 vaak gestelde vragen m.b.t. huisstijl
In deze blog geef ik antwoord op 5 vaak gestelde vragen met betrekking tot huisstijl. In een van mijn volgende blogs kom ik nog terug op wat een huisstijl kost.
1] Wanneer heb ik een (nieuwe) huisstijl nodig?
Een nieuwe huisstijl heb je nodig als je start; daarna in principe niet meer. Besef dat je heel veel geld, energie en tijd moet investeren, om bekendheid te krijgen en dat je bestaande huisstijl daardoor een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Bijvoorbeeld het betrekken van een nieuw pand, is eigenlijk geen goede reden om je huisstijl te veranderen. Alleen bij een fundamentele verandering in bedrijfskoers, zou het kunnen dat een nieuwe huisstijl zinvol is. En in geval van een fusie, een overname of bij een verzelfstandiging ontkom je er waarschijnlijk niet aan.
2] Kan ik mijn huisstijl zelf maken of moet ik het uitbesteden?
Misschien heb je aanleg voor vormgeving en wil je zelf bijvoorbeeld je logo, visitekaartje en website maken. Veel starters doen dit. Authentieker kan het niet en je hoeft nog niet zo veel geld uit te geven. Wel loop je de kans dat iedereen ziet hoe goed jij je best hebt gedaan. Weet daarom wat je zelf kunt doen en wat je moet uitbesteden. Het is altijd slim om andere ondernemers om terugkoppeling te vragen. Neem kritiek dan ter harte. Als een bedrijf na een aantal jaren begint te lopen, besluiten starters vaak alsnog een ontwerper in te schakelen voor een professionelere uitstraling. Daarom is mijn advies om geld te reserveren en meteen goed te starten. Ik denk dat je dan uiteindelijk goedkoper uit bent, omdat je vanaf het begin al je geld, tijd en energie investeert in een duurzame en professionele visuele identiteit. Bovendien ben je zelf waarschijnlijk veel meer tijd kwijt, dan een geschoolde ontwerper met ervaring.
3] Hoe kies ik een goede ontwerper?
- Het ligt voor de hand dat je een ontwerper zoekt, waar je een klik mee hebt.
- Ga niet in zee met een familielid of een vriend. Het is sowieso niet verstandig om zaken te doen met familie en vrienden. Kies een ontwerper omdat je overtuigd bent van zijn (of haar) kwaliteiten.
- Ga ook niet in zee met de buurjongen omdat hij zo creatief is (en heel goedkoop). Neem jezelf serieus, zoek een professional en investeer in je bedrijf.
- Zoek een ontwerper die veel vervelende vragen stelt. Zeker in het begin moet er veel dialoog plaatsvinden tussen ontwerper en opdrachtgever. In deze fase wil een ontwerper kristalhelder vaststellen, welk probleem hij voor je moet oplossen. Je kunt verwachten dat een ontwerper zal vragen waarom je überhaubt een visuele identiteit nodig denkt te hebben. Daarna zal hij heel veel vragen moeten stellen om te komen tot een begrip van de identiteit die hij moet visualiseren. Een ontwerper heeft geen glazen bol. Trek hier tijd vooruit, stel jezelf open en werk samen. Zoek een ontwerper die je vertrouwt, respecteert en waar je ook echt iets van aanneemt.
- Zoek een creatieve ontwerper die niet snel tevreden is. Creatief zijn betekent dat je heel veel ideeën genereert (zonder op kwaliteit te letten). Laat hem zijn ontwerpproces zichtbaar maken, zodat je kunt zien wat je voor je geld krijgt.
- Je wil iets te kiezen hebben. Zoek een ontwerper die 2 of 3 echt verschillende voorstellen belooft. Niet meer, want een ontwerper die geen keuzes durft te maken en je belast met 300 voorstellen, is ook niet handig.
- Zoek een ontwerper die zijn keuzes kan beargumenteren, zodat je niet verzandt in een mooi-lelijk discussie. Laat hem ook hier zijn ontwerpproces zichtbaar maken en zijn ontwerpkeuzes toelichten.
- Zoek een ontwerper die een degelijke opleiding heeft gehad in grafisch ontwerp of grafische vormgeving.
- Probeer alles bij dezelfde ontwerper te houden, dit garandeert meer consistentie.
4] Wat heb ik allemaal nodig?
Het is handig om vooraf een lijst te maken van wat je allemaal nodig hebt. Het beste laat je zo veel mogelijk in één keer maken, want dan ben je goedkoper uit. Bovendien zorgt het voor meer consistentie, zelfs al zou dat eigenlijk niet uit mogen maken. Wat heb je minimaal allemaal nodig als starter? Ten eerste het plan: de bouwstenen en spelregels voor je huisstijl, de beeldtaal voor het representeren van je bedrijfsidentiteit, bij voorkeur vastgelegd in een huisstijlgids. Verder heb je meestal de volgende middelen nodig: visitekaartjes, brief (Word), digitale hantekening (Outlook), eventueel een flyer of folder voor promotie, omslagfoto(s) voor de sociale media, profielfoto, eventueel sjablonen voor het adverteren op facebook en andere sociale media en een website. Wat je nodig hebt hangt natuurlijk ook sterk af van het soort onderneming en je ambities. Een it-service bedrijf bijvoorbeeld start misschien meteen met een wagenpark dat beletterd moet worden.
5] Maakt volgorde uit?
Het beste vergelijk je huistijl-ontwerp met het bouwen van een wijk. Elk huisstijlmiddel is een gebouw. Het maakt niet uit met welk gebouw je begint, maar voor elk gebouw moet een tekening gemaakt worden door de architect. Voor huisstijl geldt, dat landschapsinrichting en samenhang tussen gebouwen van doorslaggevende betekenis is. De architect heeft voldoende ervaring om zijn materialen en technieken zo te kiezen, dat hij niet eerst alle gebouwen hoeft te tekenen, om die samenhang te garanderen. Wel kan hij de samenhang makkelijker garanderen, nadat hij een aantal tekeningen van verschillende gebouwen uitgewerkt heeft. Laat je alle gebouwen door een andere architect tekenen, dan zal er van die samenhang niet veel terecht komen. Tenzij één architect een gids maakt, waar alle andere architecten zich aan moeten houden.
Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!
Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. © 2017