Visuele Identiteit — 7 praktische eisen waaraan een huisstijl moet voldoen
In deze blog bespreek ik 7 eigenschappen die een huisstijl praktisch maken.
1] Betaalbaar
De huisstijl (het plan) moet rekening houden met de kosten voor het uitvoeren van uitingen en middelen in de huisstijl. Conqueror maakt bijvoorbeeld huisstijl papier van kwaliteit en daar betaal je voor. Tien huisstijlmiddelen op een papiersoort die een beetje duurder is, betekent tien keer een beetje duurder. Vooruitlopend op het volgende punt: conventioneel is goedkoper. De goedkopere internet drukkers zijn helemaal ingericht voor de massaproductie van drukwerk in standaard maten.
2] Conventioneel
Als bakker lijkt het me effectief om je visitekaartjes in de vorm van een boterham te laten stansen. Dit kost meer, maar sorteert gegarandeerd effect. Als het mogelijk is, zorg er dan wel voor dat zo’n visitekaartje beantwoord aan de standaard. Maak het dan niet langer dan 8,5 cm en niet breder dan 5,5 cm. Het is best wel irritant als een visitekaartje niet in één van die standaard hoesjes past. Gewoon een bredere of langere rechthoek is wel eigenwijs, maar het effect weegt denk ik niet op tegen die irritatie. Kleiner kan wel. Wil je echt opvallen, dan kun je misschien beter geheel out-of-de-box denken en bijvoorbeeld als wasserette wasknijpers laten bedrukken.
3] Uitvoerbaar
Het ligt voor de hand, maar ik noem het toch. In mijn enthousiasme heb ook ik wel eens iets bedacht dat er op het scherm geweldig uitzag, maar uiteindelijk technisch niet of lastig realiseerbaar bleek. Als je lang zoekt, kun je soms wel een leverancier vinden die een bijzonder idee kan uitvoeren. Zelfs al vallen de kosten mee, je maakt jezelf dan toch best wel afhankelijk van één leverancier. Bijvoorbeeld de binnenkant van een enveloppe bedukken in een huisstijlkleur, betekent dat er eerst papier bedrukt moet worden, om er daarna een envelop van te maken, terwijl normaal gesproken gedrukt wordt op al bestaande enveloppen. Bij kleine oplages is dit veel te duur.
4] Flexibel
Elke uiting (enveloppe, website, brief, folder) stelt zo zijn eigen eisen aan een huisstijl. Wat werkt op een brief, hoeft niet per se te werken op een folder. Als je als ontwerper wil dat andere vormgevers zich consequent aan de huisstijlgids houden, moet de huisstijl zich daarvoor wel lenen. Het ontwerpen van een flexibele huisstijl, vereist ervaring.
5] Eenvoudig
Het beste is een huisstijl niet te ingewikkeld. Ten eerste is het prettig voor andere vormgevers, als ze niet dagen bezig zijn om een huisstijlgids te bestuderen. Ten tweede hoeft een huisstijl ook niet ingewikkeld te zijn, om het doel (identiteit visualiseren) te bereiken.
6] Tijdloos
Een huisstijl moet zo lang mogelijk meegaan. Voor sommige branches is dit makkelijker, dan voor anderen. Het woord ‘modezaak’ zegt ’t al; daarvan moet de huisstijl modieus zijn (en dus met de tijd meegaan).
7] Actualiseerbaar
Vooral een huisstijl die trends volgt, moet wel actualiseerbaar zijn. Dat actualiseren moet eigenlijk zo subtiel gebeuren, dat het niet of nauwelijks opvalt.
Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!
Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. © 2017