Skip to main content

Herkenbaarheid #6 — Je doelgroep denkt bij een bepaald product meteen aan jou

Herkenbaarheid is het vermogen om ervoor te zorgen dat klanten een bepaald product direct met jou associëren. Dit doe je met herhaling, door klanten zo vaak mogelijk bloot te stellen aan jouw logo, jouw boodschap en jouw product. Door maar te blijven herhalen, zorg je ervoor dat anderen jou uiteindelijk gaan accepteren als een vast onderdeel in hun dagelijkse leven; als een soort vanzelfsprekende waarheid. Voor mij bijvoorbeeld betekent een boek kopen naar Bol.com gaan.

Behalve veel geld, is hiervoor ook een vorm van koppige vastberadenheid voor nodig: een geloof in jezelf, je missie, je aanpak en je product. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind dat niet makkelijk. Niet dat ik zo onzeker ben, maar er zijn veel (leuke) wegen naar Rome. Keuzes maken en de ingeslagen weg niet verlaten vereist naast moed ook focus.

Ik heb nu zes manieren beschreven waarop je visueel herkenbaar kunt zijn:
1) lijken op je concurrenten, zodat ze je herkennen als lid van een branche;
2) bijzondere kenmerken hebben, waaraan ze je sneller leren (her-)kennen;
3) voldoende lijken op je doelgroep, zodat ze zichzelf in jou herkennen;
4) zijn wat je doelgroep zou willen zijn, zodat ze je herkennen als trendsetter;
5) consequent zijn in je uitstraling, zodat ze je sneller leren (her-)kennen;
6) herhalen, zodat ze zich geen wereld meer zonder jou kunnen voorstellen.

Voorlopig is dit de laatste blog over herkenbaarheid. De volgende zes zullen gaan over huisstijl.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!