Onderscheid je van je concurrenten

Herkenbaarheid #2 — Je doelgroep kan je snel leren kennen als uniek binnen je branche

Beantwoorden aan het verwachtingspatroon is overzichtelijk, maar ook wat sufjes. Om op te vallen, moet je daarom ook weer niet té veel lijken op concurrenten. In deze betekenis is herkenbaarheid het tegenovergestelde van onderscheidend vermogen.

Ook moet je oppassen niet als een naäper gezien te worden. Je moet dus positief anders zijn. Door met nieuwe of andere kenmerken af te wijken van de kenmerken die jouw concurrenten delen, val je op.

Ben je té gelijk aan je concurrenten, dan vindt iedereen je veilig (=betrouwbaar) en saai. Ben je té anders of té vernieuwend, dan wordt iedereen zenuwachtig en vinden ze je onbetrouwbaar, onprofessioneel of zelfs irritant. Het gaat er dus om dat je de juiste balans vindt.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©