Soorten Logo’s

By 22 mei 2015 oktober 23rd, 2018 Blogteksten, Visuele Retorica

Een logo is een visueel teken, een “teken-ing” vaak als onderdeel van een huisstijl, waaraan je een organisatie herkent. Een logo heeft vaak een betekenis die kenmerkend is voor een organisatie.

Ik verdeel logo’s in drie types: typografische logo’s (woordmerk, monogram), beeldlogo’s (beeldmerk) of een combinatie van beide. De beeldlogo’s verdeel ik vervolgens in iconisch, indexicaal of symbolisch.

Iconische beeldlogo’s lijken op waarnaar ze verwijzen en het is voor iedereen meteen duidelijk wat ze betekenen (echte hond-getekende hond). Ik denk dat het handig is als iedereen meteen kan zien wat een logo betekent, zeker in het begin als een organisatie nog bekend moet worden.

Maar soms is het niet mogelijk te kiezen voor een iconisch logo. Dan helpt een indexicaal logo de kijker in ieder geval een heel eind op weg met wat het logo bedoelt te vertellen. Indexale logo’s hebben een indirecte relatie met datgeen waarnaar ze verwijzen (dokter-stethoscoop).

Een logo noem ik symbolisch in het geval van een abstracte vorm die vanalles zou kunnen betekenen. Als er een concept ten grondslag ligt aan een symbolisch logo, dan is het misschien te ver doorgestilleerd, waardoor niet iedereen de oorspronkelijke vorm meer herkent. Een organisatie weet dan zelf wat het betekent en na langere tijd zal iedereen leren begrijpen waar het logo voor staat. De betekenis van een symbolisch logo is dan ook gebasseerd op conventie (moet geleerd worden). Vaak staat er onder het logo nog een slogan.

Een logo kan een of meer van de volgende functies hebben: personifieerden, werven, binden, vertegenwoordigen, gewenst Imago zenden, reputatie verbeteren, opvallen, zichtbaar zijn, indeling en hierarchie aangeven en bekendheid opbouwen.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©

Leave a Reply