Lijk een beetje op je doelgroep

Herkenbaarheid #3 — Je doelgroep voelt zich thuis als ze zichzelf in jou herkent

Herkenbaar zijn betekent ook, dat je het vermogen hebt om potentiële klanten en ambassadeurs zich bij je thuis te laten voelen. Mensen (klanten) hebben de behoefte om tot zich te verbinden met anderen. Ze voelen zich aangetrokken tot wat ze herkennen als iets van zichzelf of iets wat ze hebben leren (her-)kennen door herhaling.

Als ondernemer wil je dat je klant zich bij je thuis voelt, omdat hij zich dan wil verbinden. Het snelst maak je verbinding met je klant, door te zoeken naar overeenkomsten. Dan ben je likeable. Ben je beide wijnliefhebber, dan kan dat het ijs breken. Dat geldt ook voor visuele kenmerken en je huisstijl. Dus laat de visuele kenmerken van je klant terugkomen in je huisstijl.

Hoe vertaalt zich dat in huisstijl? Als je doelgroep uit stoere mannen met Harley’s bestaat, lijkt me een huisstijl in roze met een dun script als letter niet zo handig. Ik denk dan aan staal en leer, benzine, zwart, bruin, blauw, zilver en een zwaar lettertype.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©