Kwantiteit en kwaliteit

By 22 juni 2015 oktober 23rd, 2018 Blogteksten, Visuele Retorica

Op de academie is het een beetje verboden om te spreken in termen van mooi en lelijk. Hoe kun je grafisch ontwerp dan wél objectief beoordelen? Vooral je eerste ideeën, the low hanging fruits, zijn meestal niet de beste. Kill your darlings is het devies! Je gaat niet in een rechte lijn van A naar B, maar je maakt bewust een flinke omweg. Elke mogelijke route moet onderzocht worden; elke zijsprong kan de gouden vondst zijn. In de aanloop gaat het om kwantiteit en na je eerste 250 ideeën “moet je echt nog eventjes verder zoeken”.

Werk wordt vooral beoordeeld op het aantal oplossingen dat je genereert, de kwantiteit van de geschetste voorstellen. En uit ervaring weet ik inmiddels dat er na zo’n traject ook echt iets te kiezen valt. Quantity breeds quality.

Daarna gaat het vooral om de logica en consistentie van je onderbouwing bij het maken van al je ontwerpkeuzes. Je moet elke keuze kunnen onderbouwen. Als je beargumenteerd met een betere oplossing komt dan de opdracht toelaat, wordt dat zelfs aangemoedigd. En als iedereen de uitwerking stiekum mooi vind is dat mooi meegenomen.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©

Leave a Reply