Visuele Identiteit
Met het plan om voor zichzelf te beginnen als interim HR Business Partner, had Heidi een visuele identiteit nodig, die ze door mij heeft laten verzorgen. Belangrijke waarden voor Heidi zijn: toegankelijkheid, betrouwbaarheid, vertrouwelijkheid, doelgerichtheid, pragmatische eenvoud en service-gerichtheid.

Menselijkheid
Heidi is een mensenfluisteraar in de meest zakelijke zin, dus niet het zweverige type. Na 17 jaar HRM ervaring in fast moving retail zet ze dit vermogen strategisch-tactisch in. Heidi maakt eerst de connectie, is instant likeable en bouwt zo relaties. Ze communiceert transparant, is toegankelijk en vertrouwelijk. In combinatie met een sterk geheugen voor details maakt ze ondertussen feilloos een scan van de sociale dynamiek binnen een bedrijf en voorspelt nauwkeurig wat mensen gaan doen. Ze heeft stijlflexibiliteit, kan zo met vrijwel iedereen door een deur, weet precies de juiste knoppen in te drukken om mensen positief te beïnvloeden. De menselijke kant van Heidi is obvious, dus hebben we gekozen om vooral haar zakelijke kant te benadrukken.

Zakelijkheid
Heidi houdt van service-gerichtheid. Ze heeft brede kennis en ervaring van HR en kent de business-needs. Daarom is ze op haar sterkst als ze in de front-linie van een sales en marketing gestuurde organisatie de behoeften vertaalt naar pragmatische en resultaatgerichte HR. De details moeten kloppen en daar wil ze de interne klant zo min mogelijk mee belasten. Ze wil vooral opleveren, omdat ze energie krijgt van mensen helpen. Ze gaat voor de perfecte voorzet. Moet het quick and dirty, dan kijkt ze later wel hoe ze de rimpels glad strijkt. Bijvoorbeeld eerst een high potential binnen halen en daarna het papierwerk i.p.v. andersom.

Marketing
De doelgroep die Heidi wil aanspreken is marketing gestuurd; nog belangrijker dus om dan zelf ook je marketing op orde te hebben. Als interim HR Business partner is Heidi zelf haar unieke product/dienst en haar bedrijf in één persoon. Daarom hebben we gekozen voor personal branding. Samen hebben we eerst een korte krachtige pitch geformuleerd: Heidi is een energieke en resultaatgerichte HR Business Partner (identiteit) en helpt op interim basis management binnen sales en marketing gestuurde organisaties (doelgroep), waar meer connectie tussen de organisatie en HR nodig is (probleem), door business needs te vertalen naar adequate HR (oplossing), zodat ze targets behalen (resultaat). We hebben steeds gestreefd naar ‘keep it short and simple’, dus korte en eenvoudige communicatie.

Logo
Het logo heb ik simpel gehouden, als een gestyleerde H (monogram). H staat natuurlijk voor Heidi en voor Human (Resource), maar ook voor heart, harmony, huggs, honest, hear, humor, hands-on, help, harvest en happy. De H wordt steeds in het wit op een gekleurde achtergrond geplaatst. De positie en het formaat van de H op het vlak, is afhankelijk van de situatie.

Lettertype(s)
Ik heb gekozen voor Open Sans. Dit is een praktische schreefloze en zakelijke letter van Google, met 5 normale en 5 cursieve gewichten.

Kleurenpallet
Het kleurenpallet bestaat uit twee basis-kleuren: rood en chocoladebruin. Rood staat voor het sales-profiel en chocoladebruin voor voetjes op (en ook in) de aarde. Als het nodig of mogelijk is, kan het pallet verrijkt worden met zwart, twee grijstonen, lichtbruin en camel, en vijf kleuren ergens tussen roze, fuchsia en rood. Vooral die laatste kleuren gebruik ik, als ik het over Heidi zelf heb (bijvoorbeeld op het CV) of als ik meer de menselijke kant van Heidi wil benadrukken i.p.v. de zakelijke kant.

Standaard Achtergrond Foto
We hebben samen gekozen voor een stock-foto. De foto wordt zwart, bruin of als duotoon van zwart en bruin afgebeeld. Ook hier is het uitgangspunt zakelijkheid.

Versiering
Het logo kan ook als versiering gebruikt worden, door het te herhalen op een gekleurde achtergrond. De kleur kan gekozen worden op basis van voorkeur.

CV
Om op het CV onderscheid te maken tussen verschillende soorten informatie, heb ik gebruik gemaakt van het uitgebreidere kleurenpallet. Ook heb ik een foto van Heidi toegevoegd. De smallere kolom is zo breed als de hoogte van een liggend visitekaartje.

Visitekaartje
Het is fijn als je merkt dat de beeldtaal flexibel toepasbaar is, zonder dat het zijn herkenbaarheid verliest. Ook het visitekaartje is kleurrijker.

Brief
De brief is een afgeleide van het CV (of andersom).

iPhone als extra drager
Een mobiel neem je overal mee naartoe. Je kunt die telefoon gebruiken als extra drager van identiteit. Eerst dacht ik het hoesje van Heidi’s iPhone te laten bedrukken met haar logo; gewoon leuk en omdat het kan. De pest van die bedrukte hoesjes is dat ze snel beschadigen en zo al binnen een paar weken ontoonbaar worden. Bovendien ligt een telefoon meestal op de achterkant. Nu heb ik dus de achtergrond van haar iPhone zelf aangepast. Met het logo kunnen we veel kanten op, omdat de positie en het formaat van de witte H en het rode vlak kunnen variëren.

Website
Voor de website heb ik gekozen voor een one-page responsive WordPress CMS. Het begint met de basisfoto met een korte pitch, gevolgd door de missie: pitch geformuleerd als doelgroep, probleem, oplossing, resultaat. We vonden het belangrijk om zo bondig mogelijk duidelijk te maken, waarom je Heidi moet inhuren, door middel van USP’s in trefwoorden. Een balk met klanten mocht natuurlijk niet ontbreken. Daarna volgt een profielschets met de mogelijkheid om het CV als pdf of doc te downloaden. Dit is het meest kleurrijke deel van de site. Daarna volgen een slider met aforismen, referenties, contactformulier en contactgegevens.

LinkedIn Pagina
Voor wat betreft de sociale media kiest Heidi er bewust voor om alleen een LinkedIn Pagina te hebben. Voor deze pagina heb ik een achtergrond-afbeelding gemaakt, die zowel op een mobiel als in een browser de witte H, de rode achtergrond en de foto laat zien.

LinkedIn en aandacht genereren
Om in LinkedIn aandacht te genereren, hebben Heidi en ik diverse concepten bedacht. Ik heb die uitgewerkt tot onderstaande plaatjes.