Haal meer uit je huisstijl #6

By 21 februari 2017 oktober 23rd, 2018 Blogteksten, Huisstijl, Stof tot nadenken, Visuele Identiteit

Visuele Identiteit — Nog 7 extra misvattingen over huisstijl

Zoals ik in een eerdere blog al schreef, bestaan er nogal wat misverstanden over huisstijl, of op z’n minst zaken waar veel ondernemers misschien niet zo snel bij stilstaan. Ik zal er weer 7 noemen.

1] Vormgeving is mooi maken
Nee. Vormgeven is het verzamelen, selecteren, ordenen en combineren van beelden (figuratieve afbeeldingen, illustraties, pictogrammen, infographics, diagrammen etc.), beeld-elementen (punten, lijnen, vlakken, vormen, kleuren) en typografie (de uiterlijke vorm). De visuele vorm moet afgestemd worden op de tekstuele inhoud en in dienst staan van functie, namelijk effectieve communicatie. Voor effectieve communicatie, moet je de lezer/kijker het zo makkelijk mogelijk maken. Dat betekent alle informatie toegankelijk aanbieden. Bijvoorbeeld door informatie die bij elkaar hoort bij elkaar te zetten, belangrijke zaken groter te maken dan onbelangrijke, afbeeldingen te selecteren die de boodschap ondersteunen etc. Misschien heb je wel eens gehoord van ‘form follows functions’; niet per se altijd waar, maar vaak handig. Vormgeven is keuzes maken en elke keuze beargumenteren. Natuurlijk, wanneer je dit doet, ga je automatisch ook met esthetiek aan de slag. Maar mooi en lelijk zijn subjectieve begrippen. Mooi en lelijk zijn alleen objectief te gebruiken, wanneer je je eigen smaak kunt uitschakelen en in staat bent te vertolken naar wat de doelgroep als ‘mooi’ ervaart. Bovendien kan je ook effect sorteren door iets zo te maken dat de doelgroep ‘lelijk’ vindt.

2] Alles moet vol
Sommige ondernemers zijn bang voor wit. Als ze geld uit gaan geven, dan zal ook elke vierkante millimeter gevuld worden met kruideniers-inkt. Het ziet eruit als een TV met ruis. Ze kunnen geen keuze maken en dat ziet er contrastloos uit. Je kunt tóch niet je hele assortiment in één advertentie kwijt. Een volledig wit visitekaartje met heel klein het adres van je website, maakt mensen veel nieuwsgieriger. In die zin geldt:‘less is more’. Maar je moet wel durven.

3] Schreeuwen werkt
Je kent het vast wel, het geschreeuw met gele sterren, rode bollen, en vetgedrukte zwarte kapitalen met uitroeptekens. Nu! Aanbieding! Alles moet weg! Op=op! Het werkt alleen als je het af en toe doet. Wie altijd schreeuwt wordt schor en maakt zijn toehoorders doof. Sommige bedrijven zijn zo heel het jaar aan het uitverkopen. Het is hét kenmerk van rommel (anders kan het niet voor die prijs). Probeer eens te fluisteren, dan krijg je meer dynamiek.

4] Grafisch ontwerp gaat niet over de drager
Een collega van mij kreeg ooit de opdracht een geboortekaartje te ontwerpen voor een tweeling. Hij bedacht uiteindelijk twee geboortekaartjes, die op een slimme manier in elkaar geschoven konden worden.

5] Ik ben niet creatief
Met betrekking tot huisstijl hoor ik mensen wel eens zeggen dat ze niet creatief zijn. Het maken van een huisstijl vereist inderdaad creativiteit. Maar creativiteit is geen karaktereigenschap. Het is een vaardigheid die je kunt leren zoals schaatsen, lezen en autorijden. In tegenstelling tot wat veel mensen geloven is er niets mysterieus aan creativiteit. Creatief denken is het bedenken van zoveel mogelijk nieuwe oplossingen voor een bepaald probleem. Het eureka moment onder de douche, is altijd het resultaat van veel onbewust denkwerk over langere tijd, dat je verspreid in korte momenten bewust moet voeden.

6] Doe maar iets
Ken je die TV reclame van Royal Club Ginger Ale? [ https://youtu.be/eiTeuW_Njss ]. Ik krijg soms de meest bizarre ‘briefings’. De kortste briefing ooit (voor een logo) luidde: ‘doe maar iets’. De klant is natuurlijk koning, maar een ontwerper heeft geen glazen bol. Verbaas je niet dat het resultaat na zo’n briefing waarschijnlijk afwijkt van wat je in gedachten had. Zeg het als je wel een idee hebt van wat je wil, maar het niet goed onder woorden weet te brengen. Of zeg dat je vooral ideeën wil waar je op kan schieten. Hoe dan ook, besef dat een ontwerper altijd jouw verhaal verbeeldt. Geen verhaal, geen vertaling.

7] Er bestaat maar één imago van mijn bedrijf
Nee. Naast het beeld dat je zelf hebt van je bedrijf, heeft iedere doelgroep zijn eigen imago van jouw bedrijf. En het imago verschilt ook nog eens per lid.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. © 2017