Haal meer uit je huisstijl #5

By 14 februari 2017 oktober 26th, 2018 Blogteksten, Huisstijl, Stof tot nadenken, Visuele Identiteit

Visuele Identiteit — Verschil tussen je onderneming en je product(en)

Er is een verschil tussen ondernemings-communicatie en verkoop-communicatie. Ondernemings-communicatie is gericht op de organisatie. Het heeft onder andere tot doel een goed imago te creëeren. Een goed imago maakt verkopen natuurlijk makkelijker. Verkoop-communicatie (marketing-communicatie) is gericht op de verkoop van merken, producten en diensten van een onderneming. Met betrekking tot huisstijl/visuele identiteit zijn er daarom een drietal opties.

Personal branding
Ben jij jouw bedrijf en product of dienst in één persoon? Dan betekent huisstijl personal branding. Je kunt een logo laten ontwerpen, maar het is niet nodig. Of je gebruikt je eigen handtekening. Jan des Bouvrie heeft bijvoorbeeld een logo en de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn gebruikt zijn handtekening.

Één identiteit voor je onderneming en je product(en)
Sommige bedrijven zoals Apple, Siemens en bijvoorbeeld Philips kiezen er overwegend voor om niet of nauwelijks onderscheid te maken tussen de identiteit van hun onderneming en die van hun producten/merken. Het heeft voordelen om beiden niet gescheiden te houden. Het maakt je communicatie simpeler. Elke euro communicatie steek je in zowel de bekendheid van je bedrijf als in de bekendheid van je product. Daarom is het begrijpelijk dat sommige bedrijven, meestal starters met één product, geen onderscheid maken tussen bedrijfs-identiteit en product-identiteit (merk). En als je meer dan één product hebt, kun je net zoals Audi onderscheid maken met types (A1, A3, A5, A6, A7 etc.) of zoals Apple met functie-benamingen (iPhone, iMac, iWatch, iBook etc.).

Een bedrijfsidentiteit en losse productidentiteiten
Andere maken wel duidelijk onderscheid, zoals Unilever dat met een vijftigtal merken die we allemaal kennen* de supermarkten in Nederland domineert. Beiden scheiden heeft ook voordelen. Unilever kan bijvoorbeeld succesvolle merken kopen en als een merk flopt, beschadigt het niet meteen het imago van alle andere producten of van het bedrijf zelf. Slechts een handvol bedrijven bezitten vrijwel alle merken.

* AXE, Becel, Bertolli, Blue Band, Cif, Dove, Hellmann’s, Knorr, Lipton, Omo, Rexona, Vaseline, Badedas, Ben&Jerry’s, Biotex, Calve, Cup-a-Soup, Duryea, Glorix, Lätta, Ola, Robijn, Sun, Unox, Zwitsal, Andrélon, Andy, Bona, Brio, Conimex, Croma, Hertog, Linera, Prodent, Sunil, Zeeuws Meisje, Zendium

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. © 2017