Haal meer uit je huisstijl #3

Visuele Identiteit — 7 misvattingen over huisstijl

Er bestaan nogal wat misverstanden over huisstijl, of op z’n minst zaken waar veel ondernemers misschien niet zo snel bij stilstaan. Ik zal er 7 noemen.

1] Elk bedrijf heeft een logo nodig
Nee, niet elk bedrijf heeft een logo nodig. Met name als je zelf je product bent, met jouw unieke (onkopieerbare) aanpak, dan volstaat je eigen handgeschreven naam. In feite doe je dan aan personal branding. Je ziet het veel bij kunstenaars en artiesten, maar een interim manager of een coach kan precies hetzelfde doen.

2] Huisstijl is een logo, visitekaartje en website, enz.
Ja en nee. Ik schreef er al eerder over, maar net zoals er een verschil bestaat tussen de tekening van de architect en het uiteindelijke bouwwerk, is er een verschil tussen huisstijl en de uitvoering van de huisstijl in de vorm van uitingen of huisstijlmiddelen.

3] Het belangrijkste is hoe mijn huisstijl eruit ziet
Een mooie huisstijl is iets om trots op te zijn. Veel belangrijker nog is de consistentie tussen alle uitingen, en het consequent blijven toepassen van de huisstijl. Want dat zorgt ervoor dat klanten je sneller leren kennen. Dit vereist niet alleen dat je als een pitbull over je huisstijl waakt. Ook belangrijk is dat je huisstijl flexibel genoeg is om consistentie überhaubt mogelijk te maken. Wat bijvoorbeeld op een brief werkt, werkt namelijk niet per se op een website.

4] Mijn logo moet altijd in dezelfde kleuren
Vergeet dat maar meteen, want dat lukt niemand. Een logo wordt het beste eerst in zwart-wit ontworpen. Maak een kopie, en je logo is namelijk al zwart-wit. Pas als een logo in zwart-wit krachtig is, kun je als ontwerper met kleur aan de slag. Daarna kies je (over het algemeen) één tot vier kleuren, waarvan één zwart of in ieder geval donker. Youtube heeft bijvoorbeeld zwart, rood en wit. Je komt het logo tegen op een zwarte, rode en witte achtergrond. Onderdelen van het logo wisselen van kleur, afhankelijk van de achtergrond. Zaak is dus om per achtergrondkleur de kleuren van het logo vast te leggen.

5] Mijn logo moet altijd op dezelfde manier
Nee, dat lukt óók niet. En het hoeft ook niet. Juist veel belangrijker is dat je direct 3 mogelijkheden vastlegt: iets wat in een liggende rechthoek, iets dat in een staande rechthoek en iets dat in een vierkant past. Het enige wat daarbij telt is verhouding; formaat doet er (meestal) niet toe.

6] De drager communiceert niet
De functie van huisstijl is identiteit visueel communiceren. Visueel betekent dat alles meedoet wat zichtbaar is. Hoe hard ik ook mijn best doe op het logo, je kunt je voorstellen dat het nogal uitmaakt of je er een BMW, Volvo of Nissan mee laat bestickeren: zelfde logo, net even andere uitstraling. En een huisstijl kan nog zo chique zijn, als je het drukt op een 80 grams velletje bankpost, dan voelt het toch net even anders dan als je drukt op 100 grams gevergeerd Conqueror.

7] Zolang mijn logo er maar opstaat
Dat zou fijn zijn. Maar een klein logo op een t-shirt valt op 10 meter al niet meer op. Wat wel opvalt is de kleur van de drager: het shirt zelf. Visuele communicatie gaat over grote gebaren. Stel je huisstijlkleuren zijn groen en blauw. Als je je logo dan op rode shirts laat drukken, dan sla je de plak volledig mis.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. © 2017