Haal meer uit je huisstijl #2

By 25 januari 2017 november 13th, 2018 Blogteksten, Huisstijl, Visuele Identiteit

Visuele Identiteit — 10 Redenen waarom huisstijl zo belangrijk is

Je moet de impact van je huisstijl niet overdrijven, maar ook zeker niet onderschatten. In deze blog ga ik 10 redenen geven, waarom huisstijl zo belangrijk is.

1] Geld besparen
Een huisstijl kost geld. Natuurlijk kun je zelf je huisstijl bedenken; ondernemers springen graag in het diepe. Het kost je veel tijd en niet zelden zien anderen dat je je best hebt gedaan. Maar je kunt ook de speedboot nemen. En als je het in een keer goed doet, bespaar je namelijk geld, energie en middelen. Ben je starter en wil je meteen professioneel van start, of ben je na een aanloop klaar voor meer strategische zichtbaarheid, overweeg dan in zee te gaan met een ontwerper.

2] Beter opvallen
Onderscheiden wordt steeds belangrijker. Elke dag worden we meer en meer blootgesteld aan visuele indrukken, met als resultaat dat bedrijven steeds meer hun best moeten doen om op te vallen. Zichtbaar zijn betekent tegenwoordig dus eerst opvallen. Een huisstijl die de doelgroep opmerkt, moet voldoende origineel zijn, positief afwijken en de trend volgen (of nog liever zetten). Elke kans die zich voordoet om anderen je huisstijl te laten zien, moet benut dus worden. Door bijvoorbeeld de belettering van het wagenpark, zorgt een bedrijf als DHL dat je regelmatig de huisstijl ziet. De hele bus is in de huisstijl van DHL, want voor herkenbaarheid wordt niet alleen vertrouwd op het logo.

3] Je voorstellen aan zoveel mogelijk prospects
Ondernemen betekent op dit moment vaak alles uit de kast halen om aan nieuwe klanten te komen. Kort door de bocht komt het erop neer dat de kans op nieuwe klanten toeneemt met het aantal contact-momenten. Maar je kunt nou eenmaal niet altijd overal zijn. Huisstijluitingen kunnen je vertegenwoordigen en namens jouw bedrijf prospects aanspreken op diverse momenten en plaatsen tegelijkertijd, zodat meer mensen je kunnen leren kennen dan je daadwerkelijk kunt ontmoeten.

4] Bekend en herkend worden
Een bedrijf herkennen we aan haar logo en huisstijl. Het kost veel tijd en energie om mensen bekend te maken met je huisstijl. Daarom denk ik dat het vrijwel nooit slim is om je drastisch te veranderen. Een logo veroudert natuurlijk wel. Coca Cola lost dat op door het logo regelmatig onopvallend aan te passen. Bekend en herkend worden vraagt niet alleen om herhaling, herhaling en nog eens herhaling. Een simpele, duidelijke en unieke huisstijl helpt om sneller bekend en herkend te worden. Dit is juist voor het MKB belangrijk, omdat er minder budget is voor reclame. Alleen de grote jongens hebben het geld om te doen wat echt goed werkt, namelijk elke avond een paar keer via de TV hun aanbod op je printplaat solderen.

5] Personificering
We hebben het vaak over bedrijven alsof het personen zijn. Kennelijk werkt ons brein zo, dat we makkelijker een (sociale) relatie aangaan met een bedrijf, als we er in gedachten een persoon van maken (personificeren). Huisstijl maakt dit makkelijker, door van een organisatie één ‘lichaam’ te maken, met het logo als ‘gezicht’. In TV commercials gaan bedrijven zoals Albert Heijn (Harry Piekema), Jumbo, Telfort en Mediamarkt nog verder, door acteurs hun bedrijf letterlijk een gezicht te geven.

6] De weg wijzen (oriëntatie)
Ook aan de andere kant van de wereld, herken je aan de huisstijl op grote afstand bedrijven die ook in eigen land actief zijn. Zo zie je meteen waar je bijvoorbeeld die bekende hamburger kunt scoren. De huisstijl is een teken dat je de weg wijst naar een bedrijf of een afvaardiging daarvan (oriëntatie).

7] Werven
Mensen zijn sociale wezens die van nature (uit overlevingsdrang) bij een groep willen horen, zelfs al willen we dat misschien niet graag toegeven. Een huisstijl maakt gebruik van dit verlangen en stimuleert anderen zich te vereenzelvigen met een groep, bij die groep te horen of er in ieder geval een relatie mee te hebben. Je kunt hierbij denken aan het werven van klanten, leden of personeel. Het klinkt in eerste instantie misschien overdreven tot je denkt aan die mensen die met een apple sticker achterop hun auto rondrijden of een heineken T-shirt dragen.

8] (Ver-)binden en visueel samenhang creëren
Omdat werven veel energie kost, wil je loyaliteit bevorderen, en klanten aan je binden. Zo wordt er veel geld verdient met loyaliteitsmarketing in supermarkten. Een sterke identiteit creëert een gevoel van verbondenheid. Behalve klanten is ook het binden van personeel, leveranciers, partners en andere stakeholders belangrijk. Het hoeft niet eens zo ingewikkeld te zijn. Trek een aantal willekeurig bij elkaar geplaatste mensen allemaal hetzelfde rode t-shirt aan en het voelt meteen alsof ze bij elkaar horen. Je creert visueel een groep. En zien is geloven, want het vreemde is dat ze zich meteen verbonden voelen. Grote bedrijven weten verschillende gebouwen op verschillende locaties en het wagenpark als één geheel te laten overkomen en de team-spirit van het personeel te versterken. Twee vestigingen van het Kruidvat kunnen totaal anders zijn, voor het oog zijn ze dat in ieder geval niet. Naar buiten toe is het ook meteen duidelijk dat ze bij elkaar horen en dat jij als toeschouwer er niet bij hoort.

9] Positioneren en differentiëren
Verheug je over concurrentie, want dat betekent dat er vraag is. De kunst is om je goed te positioneren, zodat je precies die klanten krijgt die je wil. Met je huisstijl kun je je visueel differentiëren en de juiste klant aantrekken. Dit kan bijvoorbeeld met kleur. Vergelijk hiervoor maar eens de huisstijlen van Jumbo (Geel-Zwart), Albert-Heijn (Blauw-Wit), Makro (Geel-Blauw), Plus (Lichtgroen-Wit +Rood-Kobalt-Groen), Emté (Groen-Geel), Hoogvliet (Lichtblauw-Rood), Dirk (Rood-Wit), Coop (Oranje-Rood), Lidl (Kobalt-Rood-Geel), Aldi (Geel-Oranje-Kobalt-lichtblauw).

10] Reputatie, houding en gedrag gunstig beïnvloeden
In mijn vorige blog schreef ik dat de huisstijl van een onderneming een visuele voorstelling is van haar identiteit. Omdat zo’n voorstelling nooit compleet kan zijn, is het altijd een halve waarheid. Bovendien zal een ontwerper (en anders wel de opdrachtgever) de onderneming zo positief mogelijk willen voorstellen. De positieve kenmerken een beetje aandikken is acceptabel en niemand kan zeggen dat je liegt, als je de minder fraaie aspecten weglaat. Is er al een reputatie, dan bestaat er altijd een verschil tussen hoe een bedrijf gezien wil worden en hoe buitenstaanders de organisatie daadwerkelijk zien. Huisstijl is een middel om visueel je imago positief te beïnvloeden. Hoe werkt dit? Je kiest kleuren, vormen, lettertypes, beelden, stijl en materialen die mensen associeren met de normen, waarden en overtuigingen die passen bij jouw gewenste imago. Als je huisstijl op gerecycled papier is gedrukt, wordt je zorg voor het milieu alweer een stukje geloofwaardiger. Behalve met visuele middelen/huisstijl, kun je ook inhoudelijk communiceren wie je bent, waar je voor staat, wat je normen, je waarden en je doelen zijn. Met een beter imago, verander je ook de houding en het gedrag van klanten en stakeholders ten opzichte van je bedrijf. Cool Blue is een goed voorbeeld.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. © 2017