Gebruik je eigen handschrift

By 4 oktober 2016 oktober 23rd, 2018 Blogteksten, Huisstijl, Visuele authenticiteit

Authenticiteit #3 — Handschrift Wat moet ik aan het plaatje eigenlijk nog toevoegen? Zien is geloven en dat noem ik beeldzaam. Verlaat het idee dat professionaliteit betekent dat je alles met een computer moet doen. Je hebt die printplaat niet nodig om iets te maken. Handschrift-lettertypen (scripts) worden vaak gebruikt om je het gevoel te geven, dat iemand iets speciaal voor jou heeft geschreven. Scripts maken langere teksten onleesbaar. Als je ze alleen kunt gebruiken voor korte zinnetjes, kun je ze net zo goed even zelf schrijven en inscannen. Op de academie wordt de term handschrift synoniem gebruikt voor authenticiteit. Niemand kan jouw handschrift naäpen (er zijn wel meester vervalsers). Jouw handschrift is jouw kenmerkende stijl.

Als je inspiratie zoekt op dit gebied, google dan eens op Handletteren of Handlettering. Redelijk vers van de pers is het boek “Handlettering doe je zo!” van Karin Luttenberg, met allerlei tips en tricks. Nog eerder dit jaar kwam “Creatief handletteren en meer” uit van Gabri Joy Kirkendall en Laura Lavender. Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier! Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©