Functiegeving versus vormgeving

By 22 juli 2015 oktober 23rd, 2018 Blogteksten, Visuele Retorica

Grafische ontwerp is de toegepaste kunst met als doel de kijker te overtuigen van iets met visuele middelen (visuele retorica). Ik noem dat functiegeving als tegenhanger van vormgeving. De functie is er natuurlijk al, maar zit vaak in het hoofd van de opdrachtgever en meestal is het voor hem lastig om uit te leggen wat hij nou precies wil. En daarna moet er een vertaalslag plaatsvinden, van abstract idee naar iets wat je kunt zien. Er moet een concept bedacht worden, een plan voor hoe je dit gaat aanpakken. En omdat je klant dat dan weer wil zien, maak je bijvoorbeeld snelle schetsjes.

Grafische vormgeving is de uitvoering, het daadwerkelijk geven van vorm aan die visuele middelen, door het bedenken en strategisch bij elkaar brengen van een drager, beelden, beeld-elementen en tekst-beeld (typografie). Esthetiek staat daarbij in dienst van de functie. Als ik de kijker sneller kan overtuigen met iets lelijks, dan maak ik het oerlelijk.

Technische realisatie verschilt per medium. In het geval van print zorgt een desktop publisher dat er een digitaal bestand komt dat gedrukt kan worden. In het geval van een website is er een programmeur nodig om het machientje te laten draaien. De eenpitter doet alles zelf, van concept tot realisatie. Ook veel bureaus bestaan uit all-rounders, maar er is vaak toch wel enige differentiatie tussen concept, vormgeving en techniek.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©

Leave a Reply