Communiceert jouw logo wel wat je wil?

By 22 april 2015 oktober 23rd, 2018 Blogteksten, Visuele Retorica

Een logo ontleent kracht niet alleen aan de esthetiek van de vorm, maar vooral aan de manier waarop die vorm invulling geeft aan de volgende tien functies (lijst is niet per sé compleet):

1] Personificeren
Om als mens een sociale relatie met een organisatie aan te kunnen gaan, is het noodzakelijk dat we er in gedachten een persoon van maken (personificeren). De visuele identiteit van een organisatie is als het lichaam van die persoon, en het logo kan opgevat worden als het gezicht.

2] Zichtbaar zijn
Een logo maakt een organisatie zichtbaar. Daar waar je het logo ziet, bevindt zich de organisatie of een afvaardiging daarvan. Op die manier is een logo een teken dat ons vertelt waar we zijn en waar we naar toe kunnen (oriëntatie).

3] Bekendheid opbouwen
Een organisatie herkennen we onder andere aan een logo, net zoals we mensen aan hun gezicht herkennen. Het kost veel tijd en energie om mensen bekend te maken met je logo. Een logo veroudert natuurlijk. Grote bedrijven als Coca Cola lossen dat op door de vormgeving om de paar jaar heel subtiel aan te passen, zodat het bijna niet opvalt. In de meeste gevallen lijkt het me niet slim om je logo drastisch te veranderen.

4] Werven
Mensen zijn sociale wezens die van nature (uit overlevingsdrang) bij een groep willen horen, zelfs al willen we dat in deze tijden van individualisme misschien niet zo graag toegeven. Een logo heeft als groepsteken tot doel het verlangen bij anderen op te wekken om zich te vereenzelvigen met een groep, bij die groep te horen of er in ieder geval een relatie mee te hebben. Je kunt hierbij denken aan het werven van klanten, leden of personeel. Het klinkt in eerste instantie misschien overdreven tot je denkt aan die mensen die met een apple sticker achterop hun auto rondrijden of een heineken T-shirt dragen.

5] Binden
Het versterken (loyaliteit) en behouden (binden) van bestaande relaties, is een derde functie. Identiteit étaleren is gericht op de creatie van een wij-gevoel, dat vaak hard nodig is, bijvoorbeeld in het geval van grotere organisaties met veel personeel in diverse gebouwen op diverse locaties. Denk daarbij aan het effect van een aantal mensen die eenzelfde shirt aandoen. We zeggen dat ze onder één vlag opereren.

6] Vertegenwoordigen
Een logo (bijvoorbeeld als gezicht op een folder) vertegenwoordigt een organisatie, spreekt anderen names de organisatie aan op verschillende locaties en tijdstippen. Je kunt het vergelijken met de stadsomroeper die de stad in de middeleeuwen een stem en gezicht gaf.

7] Gewenst Imago zenden
Binnen de totale huisstijl maakt het logo mede de identiteit zichtbaar: wie zijn wij, waar staan wij voor, wat zijn onze normen en waarden en wat is ons doel? Geen enkele representatie kan volledig (en dus waarheidsgetrouw) zijn. Een organisatie wil natuurlijk op een bepaalde manier gezien worden. Sommige minder fraaie aspecten worden weggelaten en andere positievere kenmerken worden wat aangedikt. Een portretfoto maak je natuurlijk niet in je pyjama.

8] Reputatie verbeteren
Is er al sprake van een reputatie, dan bestaat er altijd een verschil tussen hoe een organisatie gezien wil worden en hoe buitenstaanders de organisatie daadwerkelijk zien. Het logo speelt als drager van de reputatie een belangrijke rol in het verbeteren van het imago.

9] Opvallen
Onderscheiden wordt steeds belangrijker. Als je logo communiceert wat je doet, heb je veel kans dat je je niet voldoende onderscheidend bent ten opzichte van al die anderen. Vergelijk een logo daarom met een pitch. Mensen kijken heel kort naar je logo en in die ene seconde moet er sprake zijn van een “hé, wat leuk”-moment. Het is daarom volgens mij ook wel handig als het logo iets betekent (en dat anderen ook kunnen zien wat). Denk bij het ontwerpen van een logo eens aan alternatieve uitgangspunten, zoals bijvoorbeeld de Golden Circle van Simon Sinek. Communiceer niet wat je doet, maar liever hoe je het doet, of nog beter wat je drijft.

10] Indeling en hierarchie aangeven
Sommige organisaties, zoals overheden vaak, hebben voor diverse onderdelen variaties van hetzelfde logo. Deze logo-variaties geven een hierarchisch systeem aan.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©