Brand je merk op het netvlies van je doelgroep

Herkenbaarheid #6 — Je doelgroep denkt bij een bepaald product meteen aan jou

Herkenbaarheid is het vermogen om ervoor te zorgen dat klanten een bepaald product direct met jou associëren. Dit doe je met herhaling, door klanten zo vaak mogelijk bloot te stellen aan jouw logo, jouw boodschap en jouw product. Door maar te blijven herhalen, zorg je ervoor dat anderen jou uiteindelijk gaan accepteren als een vast onderdeel in hun dagelijkse leven; als een soort vanzelfsprekende waarheid. Voor mij bijvoorbeeld betekent een boek kopen naar Bol.com gaan.

Behalve veel geld, is hiervoor ook een vorm van koppige vastberadenheid voor nodig: een geloof in jezelf, je missie, je aanpak en je product. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind dat niet makkelijk. Niet dat ik zo onzeker ben, maar er zijn veel (leuke) wegen naar Rome. Keuzes maken en de ingeslagen weg niet verlaten vereist naast moed ook focus.

Ik heb nu zes manieren beschreven waarop je visueel herkenbaar kunt zijn:
1) lijken op je concurrenten, zodat ze je herkennen als lid van een branche;
2) bijzondere kenmerken hebben, waaraan ze je sneller leren (her-)kennen;
3) voldoende lijken op je doelgroep, zodat ze zichzelf in jou herkennen;
4) zijn wat je doelgroep zou willen zijn, zodat ze je herkennen als trendsetter;
5) consequent zijn in je uitstraling, zodat ze je sneller leren (her-)kennen;
6) herhalen, zodat ze zich geen wereld meer zonder jou kunnen voorstellen.

Voorlopig is dit de laatste blog over herkenbaarheid. De volgende zes zullen gaan over huisstijl.

Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!

Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. ©