TEKSTEN

Soorten Logo’s

By | Blogteksten, Visuele Retorica | No Comments

Een logo is een visueel teken, een “teken-ing” vaak als onderdeel van een huisstijl, waaraan je een organisatie herkent. Een logo heeft vaak een betekenis die kenmerkend is voor een organisatie. Zo’n organisatie kan een bedrijf zijn, maar ook een volleybalclub of een land. Een logo is eigenlijk de modernere variant van het wapen.

Read More
BOEKTIPS

Boektip: Business Model Generatie

By | Boektips

Titel: Business Model Generatie
Auteur: Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
Uitgever: Kluwer
ISBN13: 9789013074086

Een inspirerend boek voor ondernemers, dat op een eenvoudige, praktische en visuele manier inzicht geeft in het Business Model Canvas en het bedenken van vernieuwende business modellen.

Boektip: Creatieve Communicatie

By | Boektips, Creatief denken, Reclame, Visuele Retorica

Titel: Creatieve Communicatie
Auteur: M. Pricken
Uitgever: BIS Publishers BV
ISBN13: 9789063691066

Creatieve Communicatie is een slim overzicht van gebruikte stijlfiguren (visueel en verbaal) in advertenties en commercials aan de hand van geanalyseerde en gecategoriseerde voorbeelden. Er bestaat geen recept om tot goede ideeën te komen, maar bestaande voorbeelden kunnen inspireren.

Boektip: Hidden Persuasion

By | Boektips, Creatief denken, Reclame, Visuele Retorica

Titel: Hidden Persuasion
Subtitel: 33 Psychological influence techniques in advertising
Auteur: Marc Andrews, van Leeuwen & van Baaren
Uitgever: BIS Publishers BV
ISBN13: 9789063693145

Een dertigtal interessante voorbeelden van overtuigingstechnieken in reclame, met steeds een globale indicatie van de mate van effectiviteit, x-factor en hoe makkelijk iets te implementeren is.

Boektip: Hooked

By | Boektips, Visuele Retorica

Titel: Hooked
Subtitel: How to Build Habit-Forming Products
Auteur: Nir Eyal
Uitgever: Penguin Books Ltd.
ISBN13: 9780241184837

Vooral een boek voor marketeers, die zinvolle producten willen ontwikkelen. Volgens Eyal kan dit door het gedrag en de motivaties van de eindgebruiker centraal te stellen.

Boektip: Beeldtaal

By | Boektips, Visuele Retorica

Titel: Beeldtaal
Subtitel: Perspectieven voor makers en gebruikers
Auteur: J. van den broek & W. Koetsenruijter
Uitgever: Boom Lemma Uitgevers
ISBN13: 9789047301158

In Beeldtaal wordt vanuit diverse invalshoeken de idee uitgewerkt, dat je beeld kunt inzetten als taal, dus om te communiceren. Beeld dat zo wordt ingezet, heeft diverse talige functies, zoals het ordenen van informatie (Gestalt), het geven en ontlenen van betekenis aan informatie (Semiotiek) en het overtuigen van en met informatie (Retorica).

Boektip: Visual Communication

By | Boektips, Visuele Retorica

Titel: Visual Communication
Subtitel: From theory to practice
Auteur: Jonathan Baldwin/Lucienne Roberts
Uitgever: Bloomsbury Publishing PLC
ISBN13: 9782940373093

Over wat visuele communicatie is in theorie, maar vooral ook in praktijk, zoals bijvoorbeeld politiek in psychologische, sociologische, culturele zin, waarbij de ontwerper in conflict is met de commerciële realiteit enerzijds en zijn ethische overtuigingen anderzijds.

Boektip: Graphic Design Thinking

By | Boektips, Typografie, Visuele Retorica

Titel: Graphic Design Thinking
Subtitel: Beyond Brainstorming
Auteur: Ellen Lupton & Steven Heller
Uitgever: Princeton Architectural Press
ISBN13: 9781568989792

Een heel toegankelijk en inspirerend boekje waarin diverse manieren zichtbaar zijn gemaakt, hoe je als grafisch ontwerper kunt denken; herkenbaar voor mij. Ook staan er diverse invalshoeken met betrekking tot beeldtaal in.

Boektip: Brainstormen

By | Boektips, Creatief denken

Titel: Brainstormen
Subtitel: Het ultieme handboek
Auteur: Koen de Vos
Uitgever: Pearson Educatation
Link: 50000ideeen.nl
ISBN13: 9789043028004

Brainstormen is een degelijk naslagwerk dat een compleet overzicht geeft van bestaande ideeën en technieken over brainstormen in groepen en in je eentje. De theoretische inhoud komt in grote lijnen overeen met basistrainingen zoals bijvoorbeeld gegeven door het Centrum voor de Ontwikkeling van Creatief Denken.

Boektip: Lateral Thinking

By | Boektips, Creatief denken

Titel: Lateral Thinking
Subtitel: A Textbook of Creativity
Auteur: Edward de Bono
Uitgever: Penguin Books Ltd
ISBN13: 9780141033082

Mensen willen zo snel mogelijk een probleem op te lossen, bij voorkeur via de bekende weg en in een zo recht mogelijke lijn van A naar B. Wie op die weg een (schijnbare) beer tegenkomt, gooit de hele oplossing weg om een nieuwe te zoeken. Lateraal denken gaat over doorgaan met de ingeslagen weg ondanks de beren. Dit kan leiden tot nieuwe inzichten.

Boektip: The art of looking sideways

By | Boektips, Creatief denken

Titel: The art of looking sideways.
Auteur: Alan Fletcher
Uitgever: Phaidon
ISBN13: 9780714834498

Een verzameling van beelden, ideeën, citaten, anekdotes, zinloze informatie, rariteiten, serieuze wetenschap, vreemde feiten, herinneringen, notities, grappen, notities etc. Je kunt op elke plek beginnen te lezen en weer ophouden. Een waar inspiratieboek.

NIEUWS
QUOTES
VISUAL ADDS
BEELDZAAM OP PINTEREST

Beeldzaam helpt ondernemers met het bouwen van hun huisstijl
en het visualiseren van hun verhaal.