Visuele Identiteit — 5 Manieren waarop prospects je gaan herinneren
Zodra je een bedrijf start en de huisstijl gaat lanceren, wil je zo snel mogelijk bekend worden. In feite wil je dat mensen zich gaan herinneren wie jij bent en wat je levert aan producten/diensten. Het gaat dan om herinneringen maken. Hoe krijg je dat voor elkaar? Daarover gaat deze blog.
1] Aandacht trekken en vasthouden
Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, moet je eigenlijk altijd overal tegelijk zijn. Dat kan door je bedrijf te representeren met huisstijlmiddelen. Als voorbeeld neem ik voor nu even een advertentie, maar het kan van alles zijn zolang het maar tot doel heeft om meer bekendheid te krijgen. Met zo’n advertentie presenteer je je makkelijker aan zoveel mogelijk stakeholders en prospects die jouw bedrijf nog niet kennen. Je doelgroep wordt steeds meer bestookt met visuele prikkels. Uit diverse onderzoeken naar reclame blijkt, dat consumenten zich steeds minder reclames herinneren. Ga jezelf maar na; waarschijnlijk filtert je brein al die visuele informatie weg. Als mensen geen aandacht schenken aan jouw advertentie, dan gaan ze zich natuurlijk ook niets herinneren.Een advertentie moet dus het vermogen hebben om aandacht te trekken en vast te houden. (Beleving) Dat vraagt om een slimme combinatie van originaliteit (nieuw = spannend en betekent nog geen herinnering) en herkenbaarheid (daaronder versta ik niet aanstootgevend door andere normen, waarden of overtuigingen). Het gaat erom dat je de concurrentie met andere uitingen wint. Het is verleidelijk om dat in termen van groter en harder te denken, maar in een krant vol met tekst val je juist op met een stil leeg vlak. Winnen doe door te contrasteren met de omgeving. Overigens blijkt uit onderzoek dat mensen advertenties met veel tekst negeren.
2] Relevant zijn
De boodschap in je advertentie moet relevant zijn. Prospects zullen onbewust gefocust zijn op het vinden van een oplossing voor hun pijn. Ze herkennen hun pijn door alle prikkels heen, net zoals je je eigen naam hoort vallen in het geroezemoes op een feestje (Cocktail party effect). Die pijn kennen en aanspreken is essentieel. Maak duidelijk dat jij de oplossing bent, dan ben je onweerstaanbaar. Het lijkt me belangrijk om te beginnen met je bedrijfsnaam/logo en deze steeds te herhalen. Het komt best vaak voor dat ik een tv-commercial leuk vind, maar achteraf eigenlijk niet weet wie de zender is.
3] Het juiste moment kiezen
Probeer je doelgroep te bereiken op het moment waarop ze niet te gespannen is en niet te ontspannen. Het blijkt dat herinneringen het beste gemaakt worden bij een gemiddelde spanning. Forensen wordt op de roltrap van een metrostation op een juiste moment een affiche aangeboden: er is tijd en ruimte om de affiche op te merken (en elke dag weer).
4] Emotioneren
Prikkels worden in onze hersenen eerst op emotionele gronden beoordeeld, pas daarna op rationele gronden. Alle beslissingen worden genomen op basis van emotie (zelfs al denk je van niet). Een goed verhaal emotioneert. Herinneringen worden opgeslagen met een emotie-etiket erop. Sterke emoties maken sterke herinneringen.
5] Herhalen
Wanneer niemand je nog kent, verdient het aanbeveling de eerste twee weken flink herrie te maken. In het begin zullen de meeste mensen je voor het eerst zien. Het eerste contact creëert de herinnering. Daarna versterk je de herinnering met herhalen. Stop je met herhalen, dan begint het vergeten. Stel dat je in 5 dagen kunt leren fietsen, en stel dat je het in 10 dagen verleert. Als je dan na 4 dagen opnieuw gaat oefenen, dan kost het niet 5 maar 3 dagen om weer op het oude niveau te komen. Er is geen wetenschappelijk consensus over de ideale herhaalfrequentie, maar onderzoek naar leren suggereert dat je het beste je boodschap herhaalt, eerst de dag erna, dan na twee dagen, dan na vier, dan na acht etc. Het vervalpercentage neemt dus af met elk contact.
Vond je deze post verhelderend? Deel hem met je vrienden! Wil je meer weten? Klik dan hier!
Bas van Meegen is grafisch ontwerper en zijn onderneming heet Beeldzaam. Na een studie moleculaire biologie en de lerarenopleiding biologie is hij een totaal andere weg ingeslagen. Naast een 40 urige werkweek als grafisch vormgever, studeerde hij eerst grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Eindhoven en daarna grafisch ontwerp aan de kunstacademie St. Joost in Breda. Als ontwerper focust hij zich op het vinden van manieren om zichtbare middelen (afbeeldingen, abstractere beeld-elementen en typografie op papier, monitor of andere dragers) in te zetten als taal, dus zodat een doelgroep zonder verbale uitleg weet wat er bedoeld wordt. Met Beeldzaam richt hij zich op ondernemers die toe zijn aan meer strategische zichtbaarheid en starters. Hij helpt ze met het bouwen van hun huisstijl en het visualiseren van hun verhaal: authentiek, herkenbaar en professioneel. Hierdoor worden ze beter zichtbaar, sneller bekend en krijgen ze meer ambassadeurs en klanten. © 2017