Opdracht
Marketingcommunicatie-professional Frits Dunnink vroeg mij om voor zijn activiteiten gericht op ondernemers in bijzonder bier een logo te ontwikkelen. Onder de merknaam Bierschrijver bundelt hij al zijn activiteiten als bier-journalist en -copywriter, merkenbouwer voor speciaalbier-brouwers en aspirerend biersommelier.

Frits spreekt bevlogen over de beleving van smaak, als het gaat om bijzonder, lekker bier maar ook goed voedsel. Zoals hij schrijft over het genot van eerlijke producten, smaakt naar meer. Daarmee beoogt hij mensen te inspireren die producten te proeven. Dit sluit aan op een toenemend verlangen van steeds meer consumenten om weer te weten wat ze eten. Dit geldt ook voor producenten van bier, die hun bier niet brouwen vanuit een zo groot mogelijk winstoogmerk, maar voor wie vakmanschap, aandacht, smaak en misschien ook wel zelfs duurzaamheid veel belangrijker is. Het is de droom van Frits om met zijn eigen vakmanschap deze ondernemers te helpen hun bedrijf tot bloei te laten komen. Daarbij draait het om beleving, emotie en een flinke scheut nostalgie.

We hebben in het beeldmerk een combinatie gemaakt tussen bier enerzijds en schrijven anderzijds. In de stillering hebben we de verbinding gezocht met de jaren 20 en met name een letter gebruikt die ruikt naar de stedelijke biergildes met hun ambachtelijk gebrouwen bieren. Dus niet zozeer de abdijen en kloosters met hun typisch caligrafisch/gothische typografie.

Brouwerijen als Maallust, De Prael en ’t IJ vormden de inspiratiebron. En niet te vergeten Duvel, met zijn bijna iconisch gevormde fles. Toeval of niet, door de jaren heen is dat steeds een van Frits’ favoriete bieren gebleven.

Breng eens een bezoek aan de Facebook-pagina van Bierschrijver en/of zijn website.

Visitekaartjes
De visitekaartjes heb ik laten drukken op (bier-)viltpapier, om zo de drager expliciet identiteit te laten communiceren. De visitekaartjes zijn veel steviger dan gebruikelijk en stralen kwaliteit en ambachtelijkheid uit.