Opdracht
Dick van der Wel heeft mij ingeschakeld voor het ontwikkelen van een visuele identiteit van een nieuw bureau onder de naam HR Helden, dat zich volledig focust op Human Resources in de volle breedte. HR Helden komt voort uit van Van der Wel & Partners, dat in 2004 is opgericht door Dick en zijn vrouw Christa. Beiden hebben een indrukwekkend bestand opgebouwd van klanten als Coca Cola, KPN, Greenpeace, UMC Utrecht, Nuon, Pfizer, Bosch, Essent en ga zo maar door.

Waarom HR Helden?
HR Helden wil impact maken in (alle lagen van) organisaties. De naam HR Helden komt voort uit de overtuiging dat in iedere HR man/vrouw een Held zit. De HR Held is een overtuigende en relevante partner voor de business. Kwaliteit, pragmatisme en humor zijn daarbij kernwaarden voor HR Helden.

Hoe doet HR Helden dat?
HR Helden levert kwaliteit, door HR Helden in te zetten of door het potentieel in HR mensen en teams naar boven te halen. Het pragmatisme zit ‘m in het precies weten en kunnen leveren wat de business nodig heeft. HR Helden zitten goed in hun vel, door te weten wat ze in hun mars hebben. Op die manier hebben ze plezier in hun werk en stralen die energie uit naar hun omgeving. Dick wil zich onder andere onderscheiden met HR Helden door een beetje rebels te zijn en vooral met zichzelf de draak te steken. Er mag best meer gelachen worden.

Wat doet HR Helden dan?
Dick heeft altijd de wens gehad om een bureau te beginnen, dat zich puur richt op Human Resources (en alles uitsluit dat buiten het HR werkveld valt). Te denken valt aan activiteiten zoals Werving & Selectie van HR Managers, business partners en specialisten, HR interim management, individuele coaching van HR mensen en coaching van HR teams.

Concept en Visuele Identiteit
Voor de visuele identiteit van HR Helden hebben we ons laten inspireren door een combinatie van de beeldtaal van stripboek-superhelden zoals Superman in Action Comics (1938) en de Pop-art (1950). De vergelijking van HR mensen met superhelden is bedoeld als een humoristische overdrijving van de serieuze overtuiging dat in elke HR man/vrouw een verborgen held zit, zoals Superman verstopt zat in de onopvallende persoon Clark Kent. Ik heb binnen de visuele identiteit de mogelijkheid ingebouwd om gas te kunnen geven (meer humor), maar ook om gas terug te nemen (meer business). Ik heb een boekje gemaakt om het concept te visualiseren en als praatstuk.

Kleuren
De visuele identiteit van HR Helden maakt gebruik van de kleuren blauw (reflex blue), rood (PMS 485), geel (PMS 604), zwart en grijstonen. Het geel kwam bij me op, toen ik de vlag van Catalonië op tv zag; ik vond dat fris. De verhouding van de kleuren varieert. Moet er meer gas gegeven worden, dan kan rood en geel een prominentere rol spelen, moet er gas terug worden genomen volstaat een veiliger blauw-grijs-zwart pallet. Kenmerkend voor Pop-art zijn de kleurrasters. Voor elke kleur heb ik een raster gemaakt dat ingezet kan worden ter versiering. Ik vind het belangrijk dat kleuren vanaf het begin zo gekozen worden, dat ze in de verschillende kleurruimtes (PMS, CMYK, RGB, RAL) zo veel mogelijk op elkaar lijken. Bij deze kleuren is dat niet zo heel lastig.

Lettertype
Het strip-font Bangers, ontworpen door typograaf Vernon Adams van Principal Design, heb ik gekozen voor bepaalde koppen, slogans (Hrrr!!!), klanknabootsing (Slam! Bam! Bang! Zap! Boom! Pow! Splash!) en het verwijzen naar superhelden. Het font Oswald (van dezelfde typograaf) is voor alle andere toepassingen, waarbij zakelijkheid en leesbaarheid belangrijker is dan ‘helden-identiteit’, zoals broodtekst. Van Oswald is een regular en bold versie. Beide lettertypes zijn Google open licence fonts.

Logo, beeldmerk en woordmerk
Het logo is een combinatie van een schild met een ster (beeldmerk) en het woordmerk HR Helden in het lettertype Bangers. Beeldmerk en woordmerk hoeven niet per se bij elkaar te staan en kunnen ook los van elkaar gebruikt worden. De ster is een beetje rebels naar links gedraaid.

HR gerelateerde middelen
Voor de presentatie van HR Helden heb ik diverse midden bedacht, zoals icoontjes (ipv de ster in het logo) en een keurmerk voor bijvoorbeeld op de CV’s.

Visitekaartjes en briefpapier
Uiteraard kan ook HR Helden niet zonder visitekaartje en briefpapier. Omdat tegenwoordig steeds meer digitaal verstuurd wordt, maak ik altijd ook een Word sjabloon.

Adresstickertjes
Het is altijd handig om adres stickers te laten drukken. HR Helden denkt bijvoorbeeld weinig gebruik te zullen maken van fysieke post. Voor die ene keer dat het toch voorkomt, kan HR Helden een sticker plakken op een onbedrukte witte enveloppe, en zo toch identiteit creëren zonder onnodige kosten te maken. Er zijn natuurlijk nog veel andere toepassingen te bedenken, zoals bijvoorbeeld het stickertje plakken binnenin de HR Helden give away notititeboekjes (rechts).

Promotional giveaways
Een leuke manier van reclame maken is het weggeven van promotionele artikelen. HR Helden heeft gekozen voor mooie notitie-boekjes en pennen die fijn schrijven.

Website
Qua opzet hebben we gekozen voor een eenvoudige een-pagina site in nederlands en engels.

LinkedIn 
LinkedIn geeft weinig opties om je profielpagina en bedrijfspagina op te maken volgens je huisstijl. De belangrijkste mogelijkheden zijn het invoeren van het logo en een omslagfoto.