Bij het opzetten van de nieuwe Bed and Breakfast Koningsvlinder vroeg de eigenaar mij een plan te bedenken voor de realisatie van de visuele identiteit (het merk Koningsvlinder) en visuele representatie (Het gewenste imago van Koningsvlinder, ofwel hoe wil Koningsvlinder gezien worden?). In normaal Nederlands komt dat neer op laten zien wat de B&B wil zijn voor haar gasten. De reden om dit te doen (communicatie-doelstelling) is natuurlijk attenderen (op het bestaan), uitnodigen en werven (van gasten), verleiden en overtuigen (om een kamer te huren), entertainen en binden (zodat gasten terugkomen).

Voor het concept waren de naam Koningsvlinder en de kernwoorden “beleving”, “gastvrijheid”, “luxe” en “service” van belang. Koningsvlinder wil niet zomaar een bed met ontbijt zijn, maar eentje met de uitstraling en service van een luxe 5 sterren hotel. De B&B is overigens vrij snel na opening al geclassificeerd met “5 tulpen” en scoort (nu) op booking.com gemiddeld 9,7 gebaseerd op 127 beoordelingen.

Het plan was in de eerste plaats gericht op het interieur. Gasten willen zich natuurlijk thuis voelen in een warme geborgen omgeving en bovendien de beleving van “wel eens een keer wat anders”. Ik heb het uiterlijk van de Koningsvlinder als uitgangspunt genomen voor het kiezen van kleuren (bruin, oranje, oker, wit, zwart), vormen (ovalen en geronde driehoeken), materialen en textuur (flueel, poederig). Het interieur is daardoor warm, gezellig, luxe en anders dan gebruikelijk.

Het logo voor Koningsvlinder heb ik bedacht als een vrije combinatie van beeld en woord. Het beeld kan op die manier als een versiering gebruikt worden, zoals het afhankelijk van het medium het beste uitkomt en voor de groots mogelijke werking. Hierboven is het logo te zien bij de voordeur, gezandstraald in een marmeren tegel en met lak ingekleurd.

Brief, enveloppen, visitekaartjes, deurhanger en placemat.

Website.

Advertenties.